Reklama na płocie, czyli gdzie umieścić baner reklamowy, żeby był skuteczny
W dobie internetu przedsiębiorcy często skupiają się na reklamowaniu własnych usług i produktów online. W zależności od portalu, reklamy w internecie kosztować mogą od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie. Warto jednak, zarówno w przypadku małej firmy, jak i dużego przedsiębiorstwa, skorzystać z tradycyjnej formy reklamy, jaką jest baner reklamowy umieszczony na ogrodzeniu. Czym kierować się przy wyborze miejsca na reklamę i o jakich zasadach musimy pamiętać?
Reklama umieszczona na ogrodzeniu — w którym miejscu ją powiesić?
Dobrze zaprojektowany baner reklamowy przyciągnie zarówno uwagę przechodniów, jak i kierowców. Podstawą jest wykorzystanie powierzchni baneru i stworzenie grafiki, która jednocześnie będzie kojarzyć się z firmą i będzie łatwa do zapamiętania. Doświadczony producent reklamy zewnętrznej świadczący usługi reklamowe powinien bez problemu przedstawić oferty odpowiedniego projektu, który spełni oczekiwania zleceniodawcy. Gdzie umieścić gotowy baner, aby był skuteczną reklamą firmy?
Reklama na płocie
Zastanawiając się, w którym miejscu w mieście powiesić swoją reklamę, przede wszystkim zwróć uwagę na lokalizację wybranego ogrodzenia. Zadaj sobie pytania: Czy tędy przechodzi dużo przechodniów? Może to droga do pracy większości mieszkańców? Czy będą oni w stanie ujrzeć baner bez wytężania wzroku? Czy kierowcy mimowolnie zatrzymają wzrok na reklamie? Podstawą powodzenia reklamy w formie banera jest umieszczenie jej w miejscu widocznym i uczęszczanym. Warto dodać, że baner reklamowy na prywatnej posesji nie jest drogim przedsięwzięciem, a może skutkować zwiększonym zainteresowaniem ze strony potencjalnych klientów.

Baner na własnym ogrodzeniu — reklama za darmo?
Reklama na własnej posesji to świetny sposób na promocję usługi lub produktu. Co więcej, wieszając banery na własnej działce, unikamy opłaty, którą pobierałby od nas właściciel innej posesji za wywieszenie reklamy. Jednak czy to oznacza, że reklama na własnym ogrodzeniu jest całkowicie bezpłatna? Nie do końca.
Poza oczywistymi kosztami stworzenia baneru należy wziąć pod uwagę aspekty prawne. 17 sierpnia 2015 r. w życie weszła ustawa krajobrazowa, ściśle określająca warunki sytuowania reklam w przestrzeni publicznej. Celem ustawy są przede wszystkim poprawa estetyki przestrzeni publicznej i zwiększenie bezpieczeństwa kierowców. Dodatkowo w każdej gminie rada może zdecydować się na wprowadzenie opłaty reklamowej, która byłaby dodatkowym źródłem dochodu gminy. Na szczęście opłaty za reklamę nie są bardzo duże — wyróżniamy opłatę stałą, która nie może przekroczyć 2,50 zł dziennie oraz opłatę zmienną, której najwyższa stawka może wynosić 0,20 zł/m2.
Reklama w pasie drogowym
Dużą skutecznością może cieszyć się reklama w pasie drogowym prowadzącym do siedziby firmy. Kilkukrotne ujrzenie logo przedsiębiorstwa lub ciekawych haseł z nim związanych zwiększa zapamiętanie Twojej marki przez potencjalnego klienta. Pamiętaj jednak, że umieszczenie reklamy w pasie drogowym musi być zgodne z obowiązującym prawem. Baner nie może za bardzo rozpraszać uwagi kierowcy, ani ograniczać pola widzenia. Co więcej, chcąc powiesić reklamę przy drodze, musisz zgłosić swoje zamiary do starostwa powiatowego i poczekać z montażem reklamy do czasu uzyskania pozwolenia. Dodatkowo zgodnie z ustawą baner powinieneś zamontować w określonych odległościach od granicy jezdni. Przykładowo przy drogach krajowych jest to 10 metrów w terenie zabudowanym i 25 metrów w terenie niezabudowanym, a przy autostradach odległość ta wynosi odpowiednio 30 i 50 metrów.

Reklama na budynku
Często przedsiębiorcy decydują się na zamontowanie baneru na budynku — np. na własnej działce lub wynajmując miejsce reklamowe na ścianie cudzego domu, lub lokalu usługowego. Powieszenie baneru na elewacji budynku to świetny sposób na promocję marki, gdyż zwyczajnie taka reklama jest bardziej zauważalna. Pozwolenie na taką formę promocji nie jest wymagane, jednak należy pamiętać, że baner będzie zamontowany niezgodnie z prawem jeśli będzie niwelował wpadanie światła dziennego do budynku i będzie zamontowany na budynku nieznajdującym się w terenie zabudowanym. Co więcej, reklama nie powinna być zamontowana na obiekcie zabytkowym.
Pozwolenie jednak będzie wymagane w przypadku, gdy do zamontowania reklamy zbudowana zostanie nowa konstrukcja, np. tablica lub stelaż. Ma to związek szczególnie z bezpieczeństwem przechodniów i mieszkańców. Nie zawsze jednak pozwolenie na budowę będzie konieczne — wszystko zależy od rozmiarów konstrukcji. Warto więc przed budową wybrać się do starostwa powiatowego z projektem budowy i zadać pytanie, czy zgoda na postawienie konstrukcji będzie konieczna.
Podsumowanie
Reklama na płocie lub elewacji to doskonała forma promocji marki, szczególnie gdy obszar jej działania obejmuje pojedynczą miejscowość. Wybierając przestrzeń na umieszczenie baneru, pamiętaj o tym, aby transparent był łatwo zauważalny i przykuwał grafiką uwagę przechodniów i kierowców. Co więcej, mając na uwadze ustawę krajobrazową, zaprojektuj plakat tak, aby nie zakłócał estetyki przestrzeni publicznej.