Zalety i wady reklamy zewnętrznej
Nie od dziś wiadomo, że dobra reklama to klucz do udanego biznesu. Obecnie istnieje wiele form promocji marki. Mimo rozwoju technologii cyfrowych reklama zewnętrzna wciąż cieszy się ogromną popularnością. Pod tym pojęciem kryją się różnego rodzaju szyldy, plakaty, banery i billboardy. Spotykamy je na każdym kroku, szczególnie w dużych miastach, ale i wioskach. Atrakcyjna reklama zewnętrzna przyciąga uwagę i pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców przy stosunkowo niskich kosztach. Obok tak wielu zalet, reklama outdoorowa ma również wady. Jakie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule!
Czym jest reklama zewnętrzna?
Reklama zewnętrzna, zwana również outdoorową lub OOH (z ang. out of home), to forma przekazu marketingowego. Umieszczana jest poza miejscem zamieszkania konsumenta, a jej nadrzędnym celem jest dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Nie bez przyczyny nośniki reklamy zewnętrznej zlokalizowane są w miejscach użyteczności publicznej. Widowiskowe szyldy, plakaty, bannery, czy billboardy możemy spotkać w środkach komunikacji miejskiej, na przystankach, w galeriach handlowych, kinach, a także na ulicach, deptakach oraz na poboczach dróg.
Dobra reklama zewnętrzna powinna charakteryzować się czytelną grafiką i prostą treścią, która będzie zrozumiała dla większości osób. Dzięki temu plakat stanie się łatwy w odbiorze, a co za tym idzie – zachęci potencjalnego Klienta do zapoznania się z ofertą. Reklama zewnętrzna zazwyczaj osiąga bardzo duże rozmiary, bo powyżej 100 metrów kwadratowych. Zważywszy na to, że jest przeznaczona do ekspozycji zewnętrznej, warto zwrócić uwagę na sposób wykonania (użyte materiały, estetyczne wykończenie). Wówczas zyskamy pewność, że reklama nie ulegnie zniszczeniu w wyniku niekorzystnych warunków atmosferycznych. O wysoką jakość produktu końcowego dba producent reklamy zewnętrznej.
Zalety reklamy zewnętrznej
Szeroki zasięg oddziaływania
Największą zaletą reklam zewnętrznych jest szeroki zasięg oddziaływania. W tym przypadku kluczowe znaczenie ma wybór odpowiedniej lokalizacji. Reklamy outdoorowe nie bez przyczyny umieszczane są w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Nośnikami są wielkoformatowe powierzchnie, które przykuwają spojrzenia osób przemieszczających się po mieście.
Reklama zewnętrzna to jeden z najprostszych sposobów na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych Klientów. Dlaczego? Przekaz adresowany jest tak naprawdę do każdego człowieka – bez względu na wiek, płeć, religię, czy zainteresowania. Co więcej, odpowiednio zaprojektowane reklamy OOH doskonale wpisują się w architekturę miast, jak i wiosek. To również ma duży wpływ na skuteczność kampanii reklamowej.
Atrakcyjna forma i jasny przekaz
Reklama zewnętrzna daje nieograniczone możliwości, jeśli chodzi o wybór nośników. W zależności od preferencji możemy zdecydować się na banery reklamowe, plakaty citylight, billboardy, afisze, szyldy, car wrapping, czy kasetony reklamowe. Ciekawym pomysłem jest również oklejanie witryn sklepowych. Każde z rozwiązań posiada swoje zalety. Ważne, aby wielkoformatowe reklamy zewnętrzne zostały wykonane ze smakiem, czasem nawet szczyptą humoru. Dzięki temu zaintrygują odbiorcę i zachęcą go do bliższego zapoznania z ofertą.
Oprócz aspektów wizualnych liczy się również jasny przekaz. Reklama OOH nie tylko przykuwa wzrok, ale również w szybki i precyzyjny sposób przekazuje konkretne treści i informacje. Takie działanie sprawia, że chwytliwe hasła na długo pozostają w pamięci odbiorców, nawet tych mniej spostrzegawczych.
Ciągły kontakt z odbiorcą
Reklamy umieszczane w przestrzeni publicznej gwarantują bieżący kontakt z odbiorcą. Podczas podróżowania po mieście nośnik reklamowy zawsze pojawia się w polu widzenia konsumenta. Spojrzenie na plakat zwykle trwa kilka sekund, jednak tyle wystarczy, żeby pozytywny obraz promowanej marki, produktów bądź usług utrwalił się w pamięci potencjalnego Klienta.
W przypadku, gdy odbiorca porusza się codziennie tą samą trasą (np. do pracy), kontakt jest powtarzalny. Dodatkowo wszelkiego rodzaju bannery, plakaty, czy billboardy często pojawiają się w kilku miejscach w niedalekich odstępach. W przeciwieństwie do reklam emitowanych w telewizji, czy internecie nie ma możliwości ich wyłączenia, czy zmiany kanału. Z czasem widz zaczyna dostrzegać plusy firmy i interesować się ofertą.
Niskie koszty wykonania
Jedną z głównych zalet reklam zewnętrznych są relatywnie niskie koszty dotarcia do szerokiej grupy odbiorców. Wybierając popularne, ogólnodostępne materiały możemy tanim kosztem wypromować swoją markę, produkty bądź usługi.
Oczywiście do tego dochodzi koszt wynajmu powierzchni reklamowej. Zależnie od potrzeb może być to działka, ściana budynku, słup, czy ogrodzenie. Przy tym warto dodać, że zazwyczaj cena wynajmu jest bardzo korzystna, co czyni to rozwiązanie opłacalnym. Należy wziąć pod uwagę, iż montaż reklamy zewnętrznej to długotrwała inwestycja, która zwróci się w niedługim czasie.
Reklamy zewnętrzne – wady
Tak, jak zostało wspomniane na wstępie, reklamy zewnętrzne mimo ogromu zalet mają również słabe strony. Do wad z pewnością możemy zaliczyć ingerencję w krajobraz miast, jak i wiosek. Zbyt duża ilość nośników reklamowych zaburza ład przestrzenny, a co za tym idzie – wprowadza chaos i nieporządek. Nierzadko wielkoformatowe plakaty, czy banery reklamowe zasłaniają najpiękniejsze obiekty zabytkowe, co wywiera negatywny wpływ na estetykę miasta.
Co więcej, dość ryzykowne jest umieszczanie reklam podświetlanych na poboczach dróg. Światło emitowane przez ekran może oślepiać kierowców. Powoduje to poważne zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Pozostają jeszcze kwestie ochrony środowiska. Przeciwnicy reklam zewnętrznych twierdzą, że do ich produkcji wykorzystywane są szkodliwe materiały, który mają negatywny wpływ na otoczenie.
Podsumowanie
Reklama zewnętrzna to najstarsza i najpopularniejsza forma marketingowego przekazu. Przybiera rozmaite formy – począwszy od szyldów, afiszy, plakatów, poprzez billboardy, bannery, aż po car wrapping czy panele citylight. Wielkoformatowe nośniki reklamy zewnętrznej umieszczane są poza miejscem zamieszkania konsumentów. Oznacza to, że możemy zetknąć się z nimi tuż po wyjściu z domu. Rozwiązanie to ma swoje wady i zalety. Do zalet możemy zaliczyć szeroki zasięg oddziaływania, atrakcyjny wygląd, stały kontakt z odbiorcą oraz niskie koszty produkcji. Z kolei do najczęściej podkreślanych wad należą: zaburzenie estetyki miast i wsi, względy bezpieczeństwa oraz negatywny wpływ na środowisko