Billboard – reklama, która rzuca się w oczy
Reklama zewnętrzna na trwałe wpisała się w krajobraz polskich miast i wiosek. Mimo rozwoju technologii cyfrowych, to nadal jedna z najskuteczniejszych form promocji marki. Popularnym nośnikiem reklamy zewnętrznej są billboardy.
Wielkoformatowe plakaty zazwyczaj zlokalizowane są w przestrzeniach miejskich o dużym natężeniu ruchu, a także przy drogach krajowych i autostradach. Takie działanie ma na celu dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
Czym dokładnie jest reklama billboardowa? Jakie są jej rodzaje? Dlaczego warto ją zastosować? Ile kosztują billboardy reklamowe? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w poniższym artykule!
Co to jest billboard?
Billboard to, innymi słowy, wielkoformatowa tablica bądź plakat wykorzystywany jako nośnik reklamy zewnętrznej (outdoorowej). Powinien zostać zaprojektowany w taki sposób, by zwracał uwagę przechodniów i kierowców. Ogromne znaczenie ma tutaj odpowiednia grafika oraz chwytliwy, oryginalny tekst, który zapadnie w pamięci potencjalnych klientów.
Tablice reklamowe zwykle umieszczane są na ścianach budynków lub specjalnych konstrukcjach. Możemy spotkać je w najbardziej ruchliwych punktach – centrach miast, czy w pasie drogowym (wymagana jest zgoda zarządcy drogi wydawana w formie decyzji administracyjnej). Zwłaszcza w centrum miasta występują tzw. megaboardy lub longboardy, mające najczęściej formaty niestandardowe. Ich powierzchnia wynosi od 50 do nawet 300 m2.
Billboard reklamowy znajduje grono zwolenników i przeciwników. Dla jednych to świetny sposób na efektowną promocję własnej marki, produktów bądź usług. Dla innych to spora ingerencja w krajobraz i zaburzenie ładu przestrzennego miasta, czy wioski.
Rodzaje billboardów reklamowych
Wyróżniamy kilka rodzajów billboardów reklamowych. Pierwsza grupa to billboardy naścienne. Jak sama nazwa wskazuje, przeznaczone są do montowania na ścianie budynku. Rozwiązanie to jest niezwykle ekonomiczne, ponieważ nie wymaga stosowania dodatkowych konstrukcji wzmacniających. Plakaty naścienne świetnie sprawdzą się w dużych miastach, gdzie przestrzeń ekspozycyjna jest ograniczona.
Kolejny rodzaj to billboardy przestawne. Pod tym pojęciem kryją się nośniki reklamowe umieszczane na specjalnych konstrukcjach. Nie są trwale związane z gruntem, co sprawia, że możemy w dowolnej chwili zmienić ich lokalizację. Co ważne, nie wymagają uzyskania zgody na budowę. Taka konstrukcja prezentuje się solidnie i dostojnie.
Innym rodzajem są billboardy kotwiczone w gruncie. W podłożu wykonywane są wykopy. Następnie jedna lub dwie nogi billboardu umieszczane są w otworach i betonowane. W tym przypadku konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na budowę. Billboardy na stałe związane z gruntem to bardzo solidne i trwałe rozwiązanie.
Billboardy reklamowe – zalety
Kampania billboardowa ma mnóstwo zalet. Największym atutem jest możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Wielkoformatowy plakat czy tablica wyeksponowana w centrum miasta to ogromna szansa na pozyskanie nowych klientów. Ciekawa grafika z pewnością przyciągnie wzrok przemieszczających się przechodniów, czy też kierowców, a chwytliwe hasło zostanie w ich pamięci na dłużej.
Osoby podróżujące codziennie tą samą trasą np. do pracy będą miały powtarzalny kontakt z reklamą. Istnieje spora szansa, że promowana marka, produkt lub usługa wzbudzi w nich zainteresowanie i zachęci do bliższego zapoznania się z ofertą. W przeciwieństwie do reklamy w mediach społecznościowych, radiu czy telewizji, konsumenci nie mają możliwości jej wyłączenia. Chcąc nie chcąc wzrok kieruje się na reklamę.
Ogromną zaletą jest to, że billboard tak naprawdę niczego nie narzuca. Odbiorcy nie muszą czuć się osaczeni bezpośredniością reklamy. Większość przekazów adresowanych jest do każdego człowieka bez względu na wiek, płeć, zainteresowania, czy wyznanie. Do atutów możemy zaliczyć jeszcze łatwość wprowadzenia zmian. W momencie, gdy nasza oferta uległa zmianie wystarczy tylko ponownie okleić billboard. Z pewnością zostanie to dostrzeżone przez przechodniów.
Cena billboardu
Całkowity koszt billboardu zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest wielkość reklamy. Plakaty i tablice dostępne są w wielu wariantach rozmiarowych. Przy tym należy dodać, że standardowy format europejski wynosi 504 x 238 cm. Pamiętajmy, że reklama zewnętrzna powinna być widoczna z dużej odległości – dzięki temu będzie dobrze spełniać funkcje marketingowe.
Jak zostało wspomniane wcześniej, możemy zdecydować się również na megaboardy lub longboardy, których powierzchnia wynosi nawet 300 m2. Warto mieć na uwadze, że im większy format reklamy, tym wyższa cena. Ogromne znaczenie ma również rodzaj użytych materiałów – jakość papieru oraz technologia druku.
Cena billboardu uzależniona jest również od lokalizacji reklamy. W całej Polsce zauważa się pewne podobieństwo, a mianowicie – im bliżej miasta, tym koszty są wyższe. Trzeba jednak liczyć się z tym, że taka jednorazowa inwestycja może się szybko zwrócić. Co więcej, długoterminowy wynajem powierzchni jest bardzo korzystny finansowo. Na cenę wpływa także wynajem profesjonalnej firmy, która zajmie się wyklejeniem billboardu. Najlepiej wybrać fachowców, którzy mają specjalistyczne uprawnienia do pracy na wysokości.
Podsumowanie
Nie od dziś wiadomo, że skuteczna reklama jest drogą do udanego biznesu. W obecnych czasach przedsiębiorcy mogą wypromować swoją markę, produkty bądź usługi na wiele sposobów. Choć dzięki Internetowi i mediom społecznościowym możliwości bardzo się poszerzyły, to nie warto rezygnować z reklamy outdoorowej.
Wielkoformatowe plakaty i tablice mają na celu eksponować aktualną ofertę firmy. Zlokalizowane w strategicznych punktach miasta gwarantują największy zasięg odbiorców. Korzyści płynących z reklamy zewnętrznej jest o wiele więcej. Ciekawa grafika podnosi atrakcyjność firmy, a chwytliwy tekst zostaje w pamięci konsumenta na dłużej. Takie działanie sprzyja także budowaniu pozytywnego wizerunku firmy wśród potencjalnych Klientów.