Artykuł

blogowy

Potrzebny czas:

8 minut

Prowadzenie kampanii reklamowych w internecie pozwala na łatwe analizowanie wyników sprzedaży oraz poziom konwersji z przygotowywanych kreacji reklamowych. W przypadku klasycznych kampanii zewnętrznych kwestia weryfikacji skuteczności działań promocyjnych jest nieco bardziej skomplikowana. Tutaj kluczową rolę odgrywają czynniki ROMI i ROI.

Dopiero taka analiza reklamy zewnętrznej pozwoli na ocenę jej skuteczności, a także rozwiązywanie ewentualnych błędów w zaplanowanych działaniach. Zobacz, na czym polega ROI i ROMi i jak skutecznie weryfikować skuteczność strategii reklamy outdoorowej.

Co to jest ROI i ROMI w kontekście reklamy zewnętrznej?

Czynniki ROMi i ROI to dwa najważniejsze wskaźniki, które są istotne z punktu widzenia weryfikacji skuteczności i opłacalności prowadzenia strategii reklamowej outdoorowej z użyciem drukowanych materiałów marketingowych. Kiedy wykorzystujesz różne formy i rodzaje reklamy zewnętrznej, musisz wiedzieć, jak je skutecznie analizować.

Poznaj definicje dwóch podstawowych czynników analitycznych dla reklam zewnętrznych:

  1. ROI (Return on investment) – jest współczynnikiem, który odpowiada na pytanie, czy inwestycja w kampanię reklamową zewnętrzną była opłacalna. W tym przypadku łatwo ocenić czy zwiększenie budżetu reklamowego ma sens z punktu widzenia skuteczności kampanii.
  2. ROMI (Return on marketing investment) – drugi wskaźnik pokazuje zwrot z poczynionej inwestycji w działania marketingowe. Kiedy uruchamiasz nowe kampanie produktowe, możesz przy pomocy wskaźnika ROMI ocenić, czy takie działania miały sens z punktu widzenia reklamy przedsiębiorstwa.

A zatem, jeśli prowadzisz outdoor marketing, musisz znać te dwa wskaźniki. To podstawa, aby sprawdzać, czy np. billboardy reklamowe w przestrzeni publicznej przynoszą oczekiwane efekty w ramach opracowanej strategii promocji marki.

Dlaczego wskaźnik ROI jest kluczowy w ocenie skuteczności reklam outdoorowych?

Wskaźnik ROI jest kluczowym elementem oceny skuteczności działań w ramach reklamy outdoorowej. W praktyce narzędzie pozwala na oszacowanie, czy inwestycja w klasyczne nośniki reklamowe miała sens.

Wskaźnik ROI w ramach reklamy zewnętrznej pozwala na:

  • pomiar zwrotu z inwestycji w konkretne lokalizacje i formaty reklamowe,
  • identyfikację najbardziej efektywnych kampanii pod względem generowanych zysków,
  • optymalizację przyszłych budżetów reklamowych na podstawie realnych wyników,
  • targetowanie odbiorców w kolejnych kampaniach.

Analizując ten wskaźnik, możesz skutecznie alokować zasoby finansowe przedsiębiorstwa i minimalizować ryzyko występowania nietrafionych kampanii.

Jak obliczyć ROI z kampanii reklam zewnętrznych? Przykłady i wzory

Do obliczenia ROI potrzebujesz przede wszystkim informacji o zyskach przedsiębiorstwa, ale tylko tych generowanych przez zewnętrzne kanały marketingowe. Aby obliczyć ROI, musisz zastosować następujący wzór:

ROI = ((przychody – koszty) / koszty) x 100%

Gdzie:

  • Przychody to dochody wygenerowane dzięki kampanii reklamowej.
  • Koszty to suma wszystkich wydatków związanych z kampanią reklamową, w tym koszt wynajmu powierzchni reklamowej, produkcji materiałów, i innych.

Przykładowo, załóżmy, że firma wydała 50 000 zł na kampanię reklam zewnętrznych, a wygenerowała z tej kampanii dodatkowe przychody w wysokości 150 000 zł. Dla takich danych obliczenia będą następujące:

ROI = (150 000 – 50 000) / 50 000 x 100% = 200%.

Takie wyliczenia oznaczają, że prowadzona kampania outdoorowa przyniosła zysk dwukrotnie większy niż poniesione koszty.

Zysk z reklamy zewnętrznej vs. koszty – jak ocenić, czy kampania była opłacalna?

Aby oszacować czy reklama zewnętrzna przynosi zadowalające efekty i zyski, warto uwzględnić kilka czynników:

  • koszt wynajmu powierzchni reklamowej (billboardy, citylighty, tablice itp.),
  • koszt produkcji reklam (projektowanie, drukowanie, montaż),
  • koszt transportu i logistyki,
  • bezpośrednie przychody z nowych klientów pozyskanych dzięki reklamie.
  • wzrost sprzedaży lub konwersji w czasie trwania kampanii.

W analizie warto też uwzględnić czas trwania kampanii. To niezbędne, aby skutecznie obliczyć RIO z prowadzonych kampanii w ramach reklamy zewnętrznej. Monitoring pozwoli Ci na długoterminowe planowanie i optymalizację prowadzonych działań tak, aby przynosiły jak najlepsze efekty.

Jakie czynniki wpływają na ROMI w reklamie zewnętrznej?

Wskaźnik ROMI dla kampanii outdoorowych również wymaga znajomości ogólnych zysków z prowadzonych kampanii. Aby je obliczyć, trzeba znać przede wszystkim: przychody przedsiębiorstwa i marżę, czyli różnicę pomiędzy ceną produktu a kosztami jego wytworzenia i dystrybucji.

Czynniki, które mogą rzutować na ROMI reklamy outdoorowej to:

  • koszty konferencji,
  • stałe działania marketingowe,
  • produkcja materiałów reklamowych,
  • zakup mediów, czyli wynajęcie przestrzeni reklamowej.

Zobacz także: Zalety i wady reklamy zewnętrznej.

Aby obliczyć wskaźnik ROMI, musisz zastosować następujący wzór:

ROMI = ((zysk z marketingu – koszty marketingowe) / koszty marketingowe) x 100%

Przykładowo: załóżmy, że firma zainwestowała w kampanię billboardową, której koszty marketingowe wyniosły 50 000 zł. Po zakończeniu kampanii, dzięki tej inwestycji, firma uzyskała dodatkowy zysk w wysokości 120 000 zł.

Dla takich danych wynik ROMI wyniesie 140%. To oznacza, że kampania przyniosła aż 140% zwrotu z inwestycji w marketing zewnętrzny.

Jakie narzędzia analityczne wspierają ocenę ROI i ROMI w reklamie outdoorowej?

W praktyce jest wiele czynników ROMI i ROI, które rzutują na skuteczność kampanii marketingowych prowadzonych z użyciem materiałów drukowanych. Podstawowe czynniki rzutujące na wartość wskaźników analitycznych to:

  • zasięg i widoczność kampanii,
  • demografia odbiorców,
  • czas trwania kampanii,
  • lokalizacja nośników promocyjnych,
  • koszty kampanii,
  • liczba zrealizowanych konwersji.

Zarówno reklama na samochodzie, jak i klasyczne kampanie z użyciem plakatów reklamowych to elementy promocji, których skuteczność można weryfikować przy pomocy narzędzi analitycznych.

Sprawdzone narzędzia analityczne, które są warte wykorzystania podczas analizowania i planowania kampanii reklamowej outdoorowej to:

  • Cubiq Platform,
  • Gravy Analytics,
  • INRIX,
  • Tobii Pro.

Takie narzędzia pozwalają m.in. na zbieranie danych lokalizacyjnych z urządzeń mobilnych, tworzenie map cieplnych, czyli śledzenie ruchu dotyczącego tego, jak długo odbiorca patrzył na reklamę, a także mierzenie ruchu ulicznego.

Zanim zaczniesz jakiekolwiek działania analityczne, musisz dobrze zaplanować każdą kampanię. Tutaj przyda Ci się wiedza na temat rodzajów bannerów reklamowych i innych materiałów drukowanych, które da się wykorzystać w kampaniach outdoorowych.

Kiedy warto inwestować w reklamę zewnętrzną?

Kiedy znasz wskaźniki ROI i ROMI możesz przeprowadzić skuteczne planowanie kampanii reklamowej zewnętrznej. W takie działania warto zainwestować, jeśli chcesz:

  • zwiększyć ogólną rozpoznawalność marki na rynku krajowym i lokalnym,
  • wprowadzić nowy produkt lub usługę na rynek,
  • poprawić wizerunek przedsiębiorstwa,
  • rozszerzyć działania firmowe o nowe grupy odbiorców.

A zatem postaw na reklamę outdoorową, jeśli prowadzisz lokal gastronomiczny, sklep stacjonarny, firmę organizujące eventy, a także biznes e-commerce, aby zwiększyć ogólną rozpoznawalność marki na rynku. Jeśli masz jeden z powyższych biznesów, elementem zwiększającym wskaźniki ROI i ROMI będzie reklama na plandece. Taka forma promocji skutecznie przyciąga uwagę wielu odbiorców w przestrzeni miejskiej.

Zanim zainwestujesz, sprawdź, ile kosztuje reklama świetlna. Cennik drukarni powinien pomóc Ci w oszacowaniu całkowitych kosztów poniesionych za zaplanowane kampanie.

Case study: przykład kampanii reklamy zewnętrznej o wysokim ROI

Świetnym przykładem doskonałego zaplanowania kampanii reklamowej z analizą ROI i ROMI jest promocja firmy Coca-Cola w 2019 roku. Firma wykorzystała personalizowane reklamy w Times Square.

Dzięki technologii geolokalizacji, reklamy wyświetlały imiona osób przechodzących obok, tworząc bezpośrednie i angażujące komunikaty, takie jak „Podziel się Coca-Colą z Johnem”. Tego rodzaju kreatywne podejście nie tylko przyciągnęło uwagę przechodniów, ale również wygenerowało duże zainteresowanie w internecie, wzmacniając świadomość marki i zaangażowanie konsumentów,

Najczęstsze błędy przy obliczaniu ROMI w reklamie zewnętrznej i jak ich unikać?

Jest wiele czynników, które mogą negatywnie rzutować na sposób obliczania ROMi i ROI dla zewnętrznych kampanii promocyjnych. Najczęstsze błędy, których powinieneś się wystrzegać to:

  • brak dokładnych wyników dotyczących śledzenia kampanii – kluczowe jest wdrożenie nowoczesnych systemów monitorowania skuteczności,
  • niedokładne określenie kosztów prowadzonych kampanii i zysków,
  • ominięcie pośrednich czynników podczas planowania i obliczania ROI oraz ROMI,
  • nieuwzględnienie sezonowości zachowań konsumenckich.

Nigdy nie pomijaj powyższych czynników, jeśli chcesz prowadzić skuteczne kampanie i uzyskiwać wysokie wartości wskaźników ROI oraz ROMI. W kwestii planowania kosztów, postaraj się dokładnie oszacować wydatki na billboardy. Cennik takich materiałów promocyjnych pomoże Ci ustalić maksymalne wydatki do uwzględnienia w obliczeniach i analizie skuteczności marketingu.

Billboardy1m2od 10m2od 25m2od 50m2od 100m2
Papier BBS + druk (bez wycinania i składania)12,00 zł12,00 zł11,00 zł10,00 złwycena na podstawie zlecenia
Papier BBS + druk + wycinanie (bez składania)14,00 zł13,00 zł12,00 zł11,00 złwycena na podstawie zlecenia
Papier BBS + druk + wycinanie + składanie* (kostka / zestawy gotowiec dla firm klejących tablice)15,00 zł15,00 zł14,00 zł13,00 złwycena na podstawie zlecenia

Prognozowanie ROI z przyszłych kampanii reklam zewnętrznych – jak skutecznie planować?

Zacznij od ustalenia celów kampanii reklamowej prowadzonej z użyciem materiałów drukowanych. Zbierz też informacje na temat poprzednio prowadzonych działań, o ile takie występowały.

Następnie przeanalizuj wszystkie zebrane informacje i określ, jakie wyniki konwersji będą satysfakcjonujące dla Twojego przedsiębiorstwa. Pamiętaj też, aby wykorzystywać nowe technologie analityczne np. geolokalizację. W ten sposób będziesz skutecznie zwiększać skuteczność działań w czasie rzeczywistym i wykryjesz ewentualne błędy w prowadzonych kampaniach.

Podziel się tym materiałem:

Rozpoczęcie współpracy

Pamiętaj!

Pracujemy od 800 do 1600.
Jeżeli potrzebujesz przyspieszyć proces weryfikacji, skontaktuj się z nami.

Zamów

Pamiętaj!

Pracujemy od 800 do 1600. Jeżeli piszesz do nas po godz. 1600 lub w weekend odpowiemy w pierwszej kolejności, w następny dzień roboczy.

Siła przyciągania

Co powoduje, że magnes nie spadnie z pojazdu nawet przy prędkości 160 km/h?

Przede wszystkim, odpowiadają za to 2 parametry:

  • brak „dziur” magnetycznych w strukturze magnesu,
  • jednostronny wielopolowy typ namagnesowania.

Dzięki temu magnes trzyma się idealnie na każdym centymetrze powierzchni, zapewniając pełne połączenie z karoserią samochodu.

Dodatkowo nasze magnesy są:

  • elastyczne w szerokim zakresie temperatur tj. od –40°C do +71°C .
  • plastyczne mogą być skręcane i wyginane bez starty wysokiego poziomu energii magnetycznej (pola ferromagnetycznego)

Rodzaje naklejek

Naklejki dzielimy obecnie na 3 grupy – kliknij aby rozwinąć

  • 0 – 2 lat. odporności
  • gładkie powierzchnie
  • do wewnątrz
  • wiele rodzajów materiałów
  • odporność wydruku na:
    • wodę / deszcz
  • 5 – 10 lat. odporności
  • zakrzywione powierzchnie
  • na zewnątrz
  • mocny klej
  • odporność wydruku na:
    • UV
    • wodę / deszcz
    • skrajne temperatury
    • zarysowania

To produkty o specjalnych właściwościach. Odznaczają się często:

  • bardzo silnym klejem,
  • odpornością na zdzieranie i uszkodzenia mechaniczne,
  • długą trwałością nawet 10 lat
  • kleją się na trudne nie równe, chropowate podłoża

Odporność

Ikony prezentują na jakie warunki dany produkt jest odporny:
  • – promieniowanie słoneczne UV
  • – deszcz / wodę
  • – ujemne temperatury
  • – wysokie temp. pow. 40° C
  • – wiatr w tym wichury
  • – błoto, plamy, przebarwienia
  • – trudno niepalne

Laminat UV 2

To specjalna dodatkowa folia lub płyn (dotyczy banerów) pokrywająca materiał z wydrukiem zawierająca filtry: UVA i UVB

Folia (*płyn) chroni wydruk przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym, które dociera do ziemi, zapobiegając m.in:

  • płowieniu kolorów
  • pękaniem folii
  • porysowaniu wydruku
  • nadmiernemu brudzeniu

Dodatkowo

  • uwydatnia kolory
  • przedłuża trwałość wydruku
  • zabezpiecza przed uszkodzeniami fizycznymi
  • usztywnia wydruk
  • pozwala myć wydruk

Szybka wycena

W odpowiedzi otrzymasz od nas ofertę z wariantami wydruku, po akceptacji rozpoczniemy realizację wydruku / projeku.

Formatki lub zestawy

Dajemy Ci wybór w jaki sposób ma być przygotowany Twój wydruk, do wyboru masz:

rulon / gilza

to standardowy wydruk, który nawijany jest na kartonową belkę (gilzę) i tak jest do Ciebie wysłany.

to wydruk, który zostanie pocięty na wskazane wielkości np. 40x40cm lub 100x100cm. Ty wybierasz, każdą naklejkę możemy wyciąć osobno wg wskazanego przez siebie wymiaru.

to wydruk, który zostanie przygotowany do wysyłki jako zestaw wg wytycznych.

Przykład:

Drukujesz 10 rodzajów naklejek w ilości 300 szt. ale chcesz aby podzielić je na 30 zestawów, a następnie każdą paczkę wysłać indywidualnie bezpośrednio od nas do swoich klientów.

Wszystkie paczki możemy nadać jako no-name czyli bez żadnych naszych danych na opakowaniu czy środku paczki.

Czas wydruku

To czas jaki potrzebujemy na realizację twojego zamówienia, przykład:

wydruk w 3-5 dni
(możliwy ekspres w 24h)

oznacza, że przygotowanie do wysyłki Twojego zamówienia zajmie nam min. 3 dni, jednak nie dłużej niż 5 dni roboczych.

Jeżeli w nawiasie pojawia się dodatkowa informacja np. ekspres w 24h – oznacza to możliwość wykonania zlecenia w trybie 24h.

O szczegóły wydruku ekspres w 24h najlepiej dopytać dział handlowy w zakładce kontakt ze względu na rodzaj produktu i jego dostępności.

Trwałość

To czas jaki naklejki będą się prezentować idealnie, przykład:

min. 2 lata trwałości
(+ 1 rok z laminatem)

Jeżeli w nawiasie pojawia się dodatkowa informacja np. możliwość zastosowania laminatu, trwałość sumuje się i w tym przypadku wyniesie min. 3 lata jeżeli wybierzesz wersję z laminatem.

Szybka wycena

W odpowiedzi otrzymasz od nas ofertę z wariantami wydruku, po akceptacji rozpoczniemy realizację wydruku / projeku.