Prowadzenie kampanii reklamowych w internecie pozwala na łatwe analizowanie wyników sprzedaży oraz poziom konwersji z przygotowywanych kreacji reklamowych. W przypadku klasycznych kampanii zewnętrznych kwestia weryfikacji skuteczności działań promocyjnych jest nieco bardziej skomplikowana. Tutaj kluczową rolę odgrywają czynniki ROMI i ROI.
Dopiero taka analiza reklamy zewnętrznej pozwoli na ocenę jej skuteczności, a także rozwiązywanie ewentualnych błędów w zaplanowanych działaniach. Zobacz, na czym polega ROI i ROMi i jak skutecznie weryfikować skuteczność strategii reklamy outdoorowej.
Co to jest ROI i ROMI w kontekście reklamy zewnętrznej?
Czynniki ROMi i ROI to dwa najważniejsze wskaźniki, które są istotne z punktu widzenia weryfikacji skuteczności i opłacalności prowadzenia strategii reklamowej outdoorowej z użyciem drukowanych materiałów marketingowych. Kiedy wykorzystujesz różne formy i rodzaje reklamy zewnętrznej, musisz wiedzieć, jak je skutecznie analizować.
Poznaj definicje dwóch podstawowych czynników analitycznych dla reklam zewnętrznych:
- ROI (Return on investment) – jest współczynnikiem, który odpowiada na pytanie, czy inwestycja w kampanię reklamową zewnętrzną była opłacalna. W tym przypadku łatwo ocenić czy zwiększenie budżetu reklamowego ma sens z punktu widzenia skuteczności kampanii.
- ROMI (Return on marketing investment) – drugi wskaźnik pokazuje zwrot z poczynionej inwestycji w działania marketingowe. Kiedy uruchamiasz nowe kampanie produktowe, możesz przy pomocy wskaźnika ROMI ocenić, czy takie działania miały sens z punktu widzenia reklamy przedsiębiorstwa.
A zatem, jeśli prowadzisz outdoor marketing, musisz znać te dwa wskaźniki. To podstawa, aby sprawdzać, czy np. billboardy reklamowe w przestrzeni publicznej przynoszą oczekiwane efekty w ramach opracowanej strategii promocji marki.
Dlaczego wskaźnik ROI jest kluczowy w ocenie skuteczności reklam outdoorowych?
Wskaźnik ROI jest kluczowym elementem oceny skuteczności działań w ramach reklamy outdoorowej. W praktyce narzędzie pozwala na oszacowanie, czy inwestycja w klasyczne nośniki reklamowe miała sens.
Wskaźnik ROI w ramach reklamy zewnętrznej pozwala na:
- pomiar zwrotu z inwestycji w konkretne lokalizacje i formaty reklamowe,
- identyfikację najbardziej efektywnych kampanii pod względem generowanych zysków,
- optymalizację przyszłych budżetów reklamowych na podstawie realnych wyników,
- targetowanie odbiorców w kolejnych kampaniach.
Analizując ten wskaźnik, możesz skutecznie alokować zasoby finansowe przedsiębiorstwa i minimalizować ryzyko występowania nietrafionych kampanii.
Jak obliczyć ROI z kampanii reklam zewnętrznych? Przykłady i wzory
Do obliczenia ROI potrzebujesz przede wszystkim informacji o zyskach przedsiębiorstwa, ale tylko tych generowanych przez zewnętrzne kanały marketingowe. Aby obliczyć ROI, musisz zastosować następujący wzór:
ROI = ((przychody – koszty) / koszty) x 100%
Gdzie:
- Przychody to dochody wygenerowane dzięki kampanii reklamowej.
- Koszty to suma wszystkich wydatków związanych z kampanią reklamową, w tym koszt wynajmu powierzchni reklamowej, produkcji materiałów, i innych.
Przykładowo, załóżmy, że firma wydała 50 000 zł na kampanię reklam zewnętrznych, a wygenerowała z tej kampanii dodatkowe przychody w wysokości 150 000 zł. Dla takich danych obliczenia będą następujące:
ROI = (150 000 – 50 000) / 50 000 x 100% = 200%.
Takie wyliczenia oznaczają, że prowadzona kampania outdoorowa przyniosła zysk dwukrotnie większy niż poniesione koszty.
Zysk z reklamy zewnętrznej vs. koszty – jak ocenić, czy kampania była opłacalna?
Aby oszacować czy reklama zewnętrzna przynosi zadowalające efekty i zyski, warto uwzględnić kilka czynników:
- koszt wynajmu powierzchni reklamowej (billboardy, citylighty, tablice itp.),
- koszt produkcji reklam (projektowanie, drukowanie, montaż),
- koszt transportu i logistyki,
- bezpośrednie przychody z nowych klientów pozyskanych dzięki reklamie.
- wzrost sprzedaży lub konwersji w czasie trwania kampanii.
W analizie warto też uwzględnić czas trwania kampanii. To niezbędne, aby skutecznie obliczyć RIO z prowadzonych kampanii w ramach reklamy zewnętrznej. Monitoring pozwoli Ci na długoterminowe planowanie i optymalizację prowadzonych działań tak, aby przynosiły jak najlepsze efekty.
Jakie czynniki wpływają na ROMI w reklamie zewnętrznej?
Wskaźnik ROMI dla kampanii outdoorowych również wymaga znajomości ogólnych zysków z prowadzonych kampanii. Aby je obliczyć, trzeba znać przede wszystkim: przychody przedsiębiorstwa i marżę, czyli różnicę pomiędzy ceną produktu a kosztami jego wytworzenia i dystrybucji.
Czynniki, które mogą rzutować na ROMI reklamy outdoorowej to:
- koszty konferencji,
- stałe działania marketingowe,
- produkcja materiałów reklamowych,
- zakup mediów, czyli wynajęcie przestrzeni reklamowej.
Zobacz także: Zalety i wady reklamy zewnętrznej.
Aby obliczyć wskaźnik ROMI, musisz zastosować następujący wzór:
ROMI = ((zysk z marketingu – koszty marketingowe) / koszty marketingowe) x 100%
Przykładowo: załóżmy, że firma zainwestowała w kampanię billboardową, której koszty marketingowe wyniosły 50 000 zł. Po zakończeniu kampanii, dzięki tej inwestycji, firma uzyskała dodatkowy zysk w wysokości 120 000 zł.
Dla takich danych wynik ROMI wyniesie 140%. To oznacza, że kampania przyniosła aż 140% zwrotu z inwestycji w marketing zewnętrzny.
Jakie narzędzia analityczne wspierają ocenę ROI i ROMI w reklamie outdoorowej?
W praktyce jest wiele czynników ROMI i ROI, które rzutują na skuteczność kampanii marketingowych prowadzonych z użyciem materiałów drukowanych. Podstawowe czynniki rzutujące na wartość wskaźników analitycznych to:
- zasięg i widoczność kampanii,
- demografia odbiorców,
- czas trwania kampanii,
- lokalizacja nośników promocyjnych,
- koszty kampanii,
- liczba zrealizowanych konwersji.
Zarówno reklama na samochodzie, jak i klasyczne kampanie z użyciem plakatów reklamowych to elementy promocji, których skuteczność można weryfikować przy pomocy narzędzi analitycznych.
Sprawdzone narzędzia analityczne, które są warte wykorzystania podczas analizowania i planowania kampanii reklamowej outdoorowej to:
- Cubiq Platform,
- Gravy Analytics,
- INRIX,
- Tobii Pro.
Takie narzędzia pozwalają m.in. na zbieranie danych lokalizacyjnych z urządzeń mobilnych, tworzenie map cieplnych, czyli śledzenie ruchu dotyczącego tego, jak długo odbiorca patrzył na reklamę, a także mierzenie ruchu ulicznego.
Zanim zaczniesz jakiekolwiek działania analityczne, musisz dobrze zaplanować każdą kampanię. Tutaj przyda Ci się wiedza na temat rodzajów bannerów reklamowych i innych materiałów drukowanych, które da się wykorzystać w kampaniach outdoorowych.
Kiedy warto inwestować w reklamę zewnętrzną?
Kiedy znasz wskaźniki ROI i ROMI możesz przeprowadzić skuteczne planowanie kampanii reklamowej zewnętrznej. W takie działania warto zainwestować, jeśli chcesz:
- zwiększyć ogólną rozpoznawalność marki na rynku krajowym i lokalnym,
- wprowadzić nowy produkt lub usługę na rynek,
- poprawić wizerunek przedsiębiorstwa,
- rozszerzyć działania firmowe o nowe grupy odbiorców.
A zatem postaw na reklamę outdoorową, jeśli prowadzisz lokal gastronomiczny, sklep stacjonarny, firmę organizujące eventy, a także biznes e-commerce, aby zwiększyć ogólną rozpoznawalność marki na rynku. Jeśli masz jeden z powyższych biznesów, elementem zwiększającym wskaźniki ROI i ROMI będzie reklama na plandece. Taka forma promocji skutecznie przyciąga uwagę wielu odbiorców w przestrzeni miejskiej.
Zanim zainwestujesz, sprawdź, ile kosztuje reklama świetlna. Cennik drukarni powinien pomóc Ci w oszacowaniu całkowitych kosztów poniesionych za zaplanowane kampanie.
Case study: przykład kampanii reklamy zewnętrznej o wysokim ROI
Świetnym przykładem doskonałego zaplanowania kampanii reklamowej z analizą ROI i ROMI jest promocja firmy Coca-Cola w 2019 roku. Firma wykorzystała personalizowane reklamy w Times Square.
Dzięki technologii geolokalizacji, reklamy wyświetlały imiona osób przechodzących obok, tworząc bezpośrednie i angażujące komunikaty, takie jak „Podziel się Coca-Colą z Johnem”. Tego rodzaju kreatywne podejście nie tylko przyciągnęło uwagę przechodniów, ale również wygenerowało duże zainteresowanie w internecie, wzmacniając świadomość marki i zaangażowanie konsumentów
Najczęstsze błędy przy obliczaniu ROMI w reklamie zewnętrznej i jak ich unikać?
Jest wiele czynników, które mogą negatywnie rzutować na sposób obliczania ROMi i ROI dla zewnętrznych kampanii promocyjnych. Najczęstsze błędy, których powinieneś się wystrzegać to:
- brak dokładnych wyników dotyczących śledzenia kampanii – kluczowe jest wdrożenie nowoczesnych systemów monitorowania skuteczności,
- niedokładne określenie kosztów prowadzonych kampanii i zysków,
- ominięcie pośrednich czynników podczas planowania i obliczania ROI oraz ROMI,
- nieuwzględnienie sezonowości zachowań konsumenckich.
Nigdy nie pomijaj powyższych czynników, jeśli chcesz prowadzić skuteczne kampanie i uzyskiwać wysokie wartości wskaźników ROI oraz ROMI. W kwestii planowania kosztów, postaraj się dokładnie oszacować wydatki na billboardy. Cennik takich materiałów promocyjnych pomoże Ci ustalić maksymalne wydatki do uwzględnienia w obliczeniach i analizie skuteczności marketingu.
Billboardy | 1m2 | od 10m2 | od 25m2 | od 50m2 | od 100m2 |
---|---|---|---|---|---|
Papier BBS + druk (bez wycinania i składania) | 12,00 zł | 12,00 zł | 11,00 zł | 10,00 zł | wycena na podstawie zlecenia |
Papier BBS + druk + wycinanie (bez składania) | 14,00 zł | 13,00 zł | 12,00 zł | 11,00 zł | wycena na podstawie zlecenia |
Papier BBS + druk + wycinanie + składanie* (kostka / zestawy gotowiec dla firm klejących tablice) | 15,00 zł | 15,00 zł | 14,00 zł | 13,00 zł | wycena na podstawie zlecenia |
Prognozowanie ROI z przyszłych kampanii reklam zewnętrznych – jak skutecznie planować?
Zacznij od ustalenia celów kampanii reklamowej prowadzonej z użyciem materiałów drukowanych. Zbierz też informacje na temat poprzednio prowadzonych działań, o ile takie występowały.
Następnie przeanalizuj wszystkie zebrane informacje i określ, jakie wyniki konwersji będą satysfakcjonujące dla Twojego przedsiębiorstwa. Pamiętaj też, aby wykorzystywać nowe technologie analityczne np. geolokalizację. W ten sposób będziesz skutecznie zwiększać skuteczność działań w czasie rzeczywistym i wykryjesz ewentualne błędy w prowadzonych kampaniach.