Typy plakatów reklamowych
Plakaty zdecydowanie pełnią istotną funkcję w kampaniach reklamowych. W głównej mierze wzbudzają zainteresowanie wśród odbiorców i „zachęcają” do skorzystania z oferowanych usług. Trafne plakaty reklamowe powinny być przede wszystkim odpowiednio zaprojektowane – muszą posiadać chwytliwe hasła, tematyczne elementy graficzne oraz tworzyć spójną całość. Dzięki temu idealnie będą spełniać swoją funkcję marketingową i informacyjną. Stworzenie tego typu reklamy jest niewątpliwie czasochłonne i wymagające posiadania wyszukanej kreatywności. Jakie rodzaje plakatów reklamowych można wyróżnić?
Czym jest plakat reklamowy?
Słysząc słowo „plakat” na pewno wiele osób wyobraża sobie pokoje nastolatków, gdzie przyklejone na ścianach kolorowe egzemplarze przedstawiały najczęściej popularnych aktorów, piosenkarzy lub sławnych celebrytów. Obecnie od tego rodzaju dekoracyjnych obrazków się powoli odchodzi, a plakaty pełnią nieco inną funkcję.
Plakat to jeden z najbardziej popularnych nośników reklamowych, który umieścić można w miejscach publicznych np. na przystankach autobusowych. Jest to doskonała forma ogłoszeń, najczęściej kilkukrotnie powielana. Zazwyczaj informuje odbiorców o zbliżających się wydarzeniach sportowych lub kulturalnych, zawiadamia o nadchodzącej premierze filmu oraz zachęca do zakupu danego produktu. Ta grafika użytkowa na ogół występuje w formie druku jednostronnego o minimalnym formacie A2. Plakaty reklamowe to środki masowego przekazu, drukowane na specjalnym papierze plakatowym, które koniecznie muszą zawierać krótkie hasła, łatwe do zapamiętania. Oprócz tego powinny odznaczać się barwnymi ilustracjami, rzucającymi się w oczy. W zależności od funkcji oraz tematyki, jaką podejmuje reklama, można wyróżnić wiele rodzajów plakatów.
Rodzaje plakatów reklamowych
Ten jakże istotny element w życiu człowieka, jakim jest plakat, cieszy się dużą popularnością wśród odbiorców. Cechuje je przede wszystkim cel i rola, którą muszą odegrać. Obecnie istnieje wiele typów plakatów.
Plakaty filmowe
Pełnią współcześnie funkcję podobną do reklam produktów lub usług. Jest to najczęściej połączenie wyrazu i ilustracji, dzięki którym odbiorcy mogą dowiedzieć się nieco o tematyce zbliżającego się seansu. Zazwyczaj przedstawiają kadry z filmu, bohaterów lub postacie występujące w ekranizacji. Zawierają również informacje o dacie i godzinie premiery, tytuł, oraz nazwiska autorów i reżyserów itp.
Plakaty koncertowe
Bardzo często spotkać można również plakaty promujące konkretne wydarzenia muzyczne. Plakaty koncertowe stanowią znakomitą reklamę, zapowiadają występy znanych zespołów. Umieszczane są przeważnie w miejscach ogólnodostępnych lub w pobliżu obszaru planowanej imprezy.
Plakaty produktowe
Jednym z rodzajów plakatów reklamowych są plakaty produktowe. Ich głównym celem jest reklamowanie i promowanie różnych produktów. Są na nich zwykle umieszczone rysunki lub zdjęcia polecanych artykułów. Ten rodzaj reklamy niewątpliwie szybko dociera do dużego grona potencjalnych konsumentów, co czyni go jednym z najlepszych form reklamy.
Plakaty sklepowe
Kolejnym typem plakatów reklamowych są plakaty sklepowe, które najczęściej usytuowane są w ich witrynach. Plakaty wykorzystywane są do rozgłoszenia promocji lub wprowadzenia nowych produktów. Ten rodzaj plakatu jest dobrym pomysłem na przyciągnięcie szerokiego grona klientów.
Oprócz wyżej wymienionych plakatów, wyróżnić można jeszcze cztery grupy papierowych komunikatów:
- Plakat artystyczny – posiada ciekawe ilustracje i różnorodną grafikę, stworzone przez utalentowanych artystów. Zazwyczaj są to obrazy o niepowtarzalnym charakterze, specyficznych kształtach i kompozycjach. Ich unikalny wygląd przyciąga wzrok przechodniów niczym magnes.
- Plakat ogłoszeniowy – prezentują różnorodne ogłoszenia, które mają dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Pojawiają się w takich miejscach, jak tablice ogłoszeniowe, słupy, mury, ściany itp.
- Plakat propagandowy – najczęściej spotykane były po II wojnie światowej, nawoływały w głównej mierze do uczestniczenia w wyborach. Czasami również służyły do szerzenia nowych ideologii, haseł politycznych.
- Plakaty edukacyjne – pełnią funkcję dekoracji ściennych, w ciekawy sposób przedstawiają różne zagadnienia, mapy Polski lub Europy.
Plakat zewnętrzny a wewnętrzny
Plakaty wewnętrzne (z ang. „indoor”) przeznaczone są zazwyczaj dla sklepów, magazynów, centrów handlowych, firm i biur. Nie wymagają dogodnych warunków pogodowych ani specjalistycznych zabezpieczeń, ponieważ umieszcza się je w kinach, teatrach i różnego rodzaju instytucjach.
Plakaty zewnętrzne (z ang. „outdoor”) sytuuje się je często na billboardach lub panelach reklamowych. W przypadku tego rodzaju plakatów konieczne jest zastosowanie materiałów o wyższej odporności na czynniki atmosferyczne. Wielkoformatowe formaty reklamowe można również spotkać nieopodal drogi lub blisko dużych budynków, gdzie najczęściej skupiają się ludzie.
Podsumowanie
Plakaty to znane środki społecznego komunikowania o bardzo szerokim zasięgu. Można wyróżnić naprawdę różne rodzaje plakatów reklamowych, które oprócz funkcji promowania danego produktu, odgrywają rolę informowania ludzi o różnego rodzaju wydarzeniach. Dużą popularnością cieszą się również plakaty dekoracyjne, które stanowią znakomitą ozdobę ścian i idealnie komponują się z designem wnętrza mieszkania. Warto jednak zaznaczyć, że chcąc cieszyć się wysoką jakością plakatów, wykonanie ich należy zlecić profesjonalnym fachowcom.