Druk UV – Zalety, wady i zastosowania
Zapewne wielokrotnie widziałeś rozmaite akcesoria biurowe z nadrukowaną grafiką lub napisem, case’y do telefonów komórkowych z przeróżnymi nadrukami lub kubki ceramiczne z fantazyjną ilustracją. Zastanawiałeś się może jak powstały te nadruki? Otóż zostały one wykonane za pomocą druku UV, który dzisiaj szczegółowo omówimy w tym poradniku. Jeżeli chcesz dowiedzieć się czym jest druk UV, oraz jakie ma zastosowania, zalety i wady, poniżej znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania!
Czym jest i na czym polega druk UV?
Druk UV, jest nowoczesną techniką druku cyfrowego, która daje naprawdę olbrzymie możliwości. Dzięki tej technologii można wykonać nadruki na praktycznie wszystkich płaskich materiałach, lecz zanim wymienimy materiały najlepiej współpracujące z drukiem UV, najpierw należy wyjaśnić, czym jest i jak konkretnie działa ta technologia.
Jeżeli znasz zasadę działania klasycznej atramentowej drukarki, to tutaj wszystko działa na podobnej zasadzie. Główna różnica polega na tym, że zamiast klasycznego tuszu, rozpylana jest ciekła mieszanina polimerów. Po naniesieniu ich na dany materiał, promieniowanie UV je utwardza. Dzięki tej czynności nadruki stają się trwałe i wytrzymałe.
Gotowy nadruk można porównać do bardzo cieniutkiej warstwy plastiku, która jest odporna na każde warunki atmosferyczne, co przekłada się na szerokie wykorzystywanie tej technologii.

Technologia druku UV i jej możliwości
Trwałość, trwałość i jeszcze raz trwałość. To główna cecha szerokiego zastosowania drukarek UV. Tak jak wspominaliśmy wcześniej, wydruki UV są odporne na wszelkie warunki atmosferyczne, a nawet mogą poradzić sobie z delikatnymi uszkodzeniami mechanicznymi. Ponadto druk UV nie wytwarza nieprzyjemnych i szkodliwych substancji i zapachów, tak jak może mieć się to w przypadku innych technik.
Kolejna ważna cecha tej technologii jest taka, że po prostu sam proces nadruku jest szybki, a zarazem prosty. Nie wymaga on nakładania np. folii transferowych. Warto również wspomnieć o tym, że nie ma problemu odnośnie formatu wydruku. Można drukować zarówno na małych powierzchniach jak i wybrać dość duże formaty. Z nimi drukarka UV również sobie poradzi.
Nadruk UV wykonuje się przeważnie na materiałach płaskich, takich jak pleksi, PVC, aluminium, folia, szkło czy tektura lub materiałach z roli. Drukarki UV typu roll-to-roll radzą sobie z szybkim zadrukiem konwencjonalnych podłoży reklamowych – billboardy, banery czy siatki.
A co z jakością? Jak takie wydruki prezentują się wizualnie?
Okazuje się, że z tym również nie ma problemu. Co więcej, technologia druku UV pozwala naprawdę uzyskać bardzo dobre jakościowo wydruki, z dobrze odwzorowanymi kolorami, o dobrym kontraście. Oczywiście wiele zależy od rodzaju zastosowanego tuszu, lecz można śmiało powiedzieć, że zdecydowana większość będzie dawała przynajmniej dobre, lub bardzo dobre rezultaty.
Wady i zalety druku UV
Jedną z zasadniczych wad druku UV jest jej cena. Wysokie koszty związane są z zakupem i utrzymaniem drukarki UV, oraz zakupem odpowiednich tuszy. Specjalne tusze polimerowe dobrej jakości potrafią kosztować nawet po kilkaset złotych, co jest zdecydowanie wyższą kwotą aniżeli klasyczne tusze solwentowe.
Niedogodnością w stosowaniu tej techniki jest to, że druk UV można wykonać na powierzchniach do określonej grubości. Wraz z rozwojem technologi ten stan rzeczy może się zmienić, jednak póki co mamy możliwość zadruku nośników o maksymalnej grubości do 7 cm, choć są też modele drukarek, które pozwalają na zadruk przedmiotów o grubości kilkunastu centymetrów.
Jeżeli jednak chodzi o zalety, to można wymienić ich naprawdę sporo i są to m.in.:
- ogromny wybór materiałów, na których można drukować – zarówno materiały sztywne jak i elastycznych,
- bardzo wysoka trwałość wydruków – druk UV jest odporny na ścieranie, wodoodporny i niestraszne mu są niesprzyjające warunki atmosferyczne czy niskie temperatury,
- dobre jakościowo wydruki – fotograficzna jakość ze świetnie odwzorowanymi kolorami,
- bezpieczeństwo z uwagi na brak szkodliwych substancji, czy zapachów,
Jakie zastosowania ma druk UV oraz gdzie go wykorzystywać?
Druk UV można wykorzystywać zarówno na małych jak i większych powierzchniach. Dzięki temu ta technika jest stosunkowo uniwersalna. Druk UV szeroko stosowany jest w firmach reklamowych, gdyż w prosty i szybki sposób mogą one stworzyć trwałą reklamę na wielu przedmiotach i nośnikach.
Na jakie materiały konkretnie można nanosić druk UV? Są to:
- płyty MDF,
- szkło,
- drewno,
- folie (np. w przypadku folii samoprzylepnej)
- papier,
- tkaniny,
- ceramika,
- aluminium,
- PVC,
- akryl
i inne.
Jak widać, lista materiałów, które można nadrukować z pomocą techniki UV, jest naprawdę dużo. Co ciekawe często druk UV wykorzystywany jest do dekoracji wnętrz i można za jego pomocą przygotować np.:
- naklejki,
- płytki,
- ozdobne panele,
- tapety,
- obrazy.
Druk UV jest innowacyjnym rozwiązaniem na rynku i z jego pomocą można ozdobić mnóstwo materiałów.
Zasada działania drukarek UV
Zasada działania tych urządzeń jest całkiem podobna do działania klasycznych drukarek atramentowych. Jednak tym, co je wyróżnia na pierwszy rzut oka, jest stół. Nad tym właśnie stołem znajduje się specjalna głowica, która wykonuje nadruk UV. Sama głowica i jej budowa przypomina nieco głowice z drukarki atramentowej, jednak zasadniczą różnicą są wbudowane lampy LED.
Istnieje wiele drukarek pracujących w technologii UV, jednak różnią się one od siebie nie tylko wyglądem, ale również parametrami jak i samymi możliwościami drukowania. Przyjmuje się, że większość drukarek UV pozwala na drukowanie na przedmiotach, których grubość nie przekracza około 7 centymetrów. W niektórych modelach istnieje możliwość usunięcia stołu, przez co wzrasta możliwość drukowania na grubszych przedmiotach (do kilkunastu centymetrów).
Czym różni się druk sublimacyjny od druku UV?
Druk sublimacyjny to taki, który najczęściej porównuje się z drukiem UV. Jednak forma ta różni się od dzisiaj omawianej metodą nanoszenia jak i rodzajem używanego tuszu. Druk sublimacyjny polega na tym, że treści nanoszone są najpierw na papier transferowy, a następnie dopiero dany papier nanosi się na przedmiot i za pomocą specjalnej prasy dociska, przez co treści są przenoszone z papieru na przedmiot. Z tego właśnie powodu, często sublimacyjny druk można nazwać drukiem pośrednim. Jest widać, jest to główna cecha, która różni druk UV od sublimacyjnego.
Podsumowanie
Nadruk UV sprawdzi się zarówno w reklamie wielkoformatowej, przy produkcji gadżetów reklamowych jak i w dekoracji wnętrz. Z jego pomocą można drukować na materiałach płaskich, przezroczystych czy nawet obłych. Jego trwałość i wytrzymałość rekompensuje wysoką cenę, dlatego warto przy wyborze techniki rozważyć także druk UV.