Artykuł

blogowy

Potrzebny czas:

5 minut
Tematy powiązane: DrukReklama
reklamy

Jak przygotować plakat do druku?

Plakat reklamowy jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych form promocji marki lub usług, która jednocześnie nadal jest bardzo skuteczna. Dbając o odpowiedni projekt graficzny, dobrą jakość wydruku i przyciągające uwagę odbiorcy hasło, możemy zapewnić swojej firmie świetną reklamę w bardzo atrakcyjnej cenie. Jak przygotować plakat do druku? Jaką technikę druku wybrać? Sprawdź najważniejsze informacje!

Przygotowanie do druku i drukowanie plakatów

Poprawność wydruku nie zależy tylko od maszyny drukującej, ale również od prawidłowego przygotowania plakatu i ustawienia odpowiednich parametrów pliku. Jak przygotować plik? Na co zwrócić szczególną uwagę? Oto 6 praktycznych wskazówek!

Format pliku

Pliki powinny być zapisane w formatach, które akceptuje wybrana przez nas drukarnia. Większość punktów obsługuje format PDF generowany w profesjonalnym programie graficznym. Ponadto wiele drukarni oferuje druk plakatów w formatach takich jak JPG, PNG, CDR, PSD, TIFF. Użycie formatów, które obsługuje wybrana przez nas drukarnia, gwarantuje nam, że nasz projekt zostanie poprawnie wydrukowany.

Odpowiednie przygotowanie tekstu do drukowania

Nie każdy program graficzny, w którym pracujemy, ma taką samą bibliotekę fontów, dlatego całe liternictwo należy zmienić na krzywe Béziera.

Kolorystyka plakatu

Przestrzeń barwna ma duży wpływ na prawidłowe odwzorowanie kolorystyki. Aby kolory, które widzimy na naszym monitorze, były odpowiednio odtworzone na papierze, to podczas prac graficznych warto skorzystać z konwersji koloru do palety CMYK, jaką możemy dobrać w każdym programie graficznym.

CMYK (Cyjan, Magenta, Yellow, Black) jest zestawem podstawowych kolorów farb używanych do druku wielobarwnego. Jeżeli nasze wydruki będą charakteryzowały się dużą ilością czerni, warto również zadbać o jej prawidłowe nasycenie. Wówczas powinniśmy ustawić zakres kolorów, który nie będzie większy niż np. C-50, M-40, Y-40, K-100 albo C-30, M-30, Y-30, K-100.

kolorowy plakat reklamowy

Spady/Marginesy

Zanim wyślemy lub dostarczymy nasze zamówienia do realizacji, powinniśmy również szczególną uwagę zwrócić na spady. Spady są obszarami druku, które wychodzą poza krawędź. Nie należy tam umieszczać żadnych elementów, szczególnie tych ważnych, takich jak np. logo, hasła reklamowe czy elementy grafiki. Ten obszar powinien pozostać pusty, ponieważ zostanie on obcięty w czasie uzyskiwania właściwego formatu naszego arkusza. Warto więc zadbać o to, aby żadne elementy projektu nie przekraczały marginesów bezpieczeństwa.

Wielkość spadów powinna wynosić ok. 3 do 5 cm.

Rozmiar plakatu

W ofertach wielu punktów drukarskich znajdziemy opcję drukowania plakatów w tradycyjnych, najbardziej popularnych formatach, plakatów wielkoformatowych, a także materiałów o wymiarach niestandardowych. Warto znać wymiary najpopularniejszych formatów, ponieważ znacznie łatwiej będzie nam wówczas dopasować do nich swój obraz.

Najczęściej plakaty drukuje się w formatach A0, A1, A2, A3, B0, B1, B2 i B3. Dokładne wymiary tych formatów bardzo łatwo znajdziemy w internecie.

Rozdzielczość

Odpowiednio ustawiona rozdzielczość obrazu to również niezwykle istotna kwestia. Najlepiej ustawić wartość 300 dpi. Nie powinniśmy jej przekraczać ze względu na to, że rozmiar pliku może okazać się wówczas zbyt duży. Natomiast rozdzielczość poniżej tej wartości może przyczynić się do tego, że wydrukowane plakaty będą nieostre lub będą cechować się widocznymi, nieestetycznymi pikselami.

Technika druku – druk offsetowy czy cyfrowy?

Oprócz poprawnego przygotowania projektu należy wybrać też odpowiednią technikę druku. Często przed zleceniem wydruku zastanawiamy się, czy lepiej będzie wydrukować materiały techniką offsetową, czy może wybrać technikę druku cyfrowego?

Wszystko zależy m.in. od ilości plakatów, które chcemy wydrukować. Jeżeli potrzebujemy mniejszej ilości materiałów, lepiej sprawdzi się druk cyfrowy. To również znacznie tańsza metoda, która pozwala uzyskać dobrej jakości plakaty, w atrakcyjnej cenie i w krótkim czasie. Co więcej, plakaty reklamowe drukowane cyfrowo mogą być modyfikowane na bieżąco.

plakaty reklamowe

Wydruk cyfrowy plakatów zazwyczaj będzie jednak wymagał skalowania, a to może wpłynąć na jakość naszego projektu. Sposobem na uniknięcie tego problemu jest skorzystanie z programu wektorowego. Wektor daje nam możliwość nieskończonej skalowalności, bez straty na jakości naszego projektu.

Z kolei przy większym nakładzie wybierzmy druk offsetowy. Druk offsetowy opiera się na tworzeniu matryc, które odbijane są na papierze na wzór pieczątki. Metoda ta pozwala uzyskać jeszcze lepszą jakość, a raz stworzone matryce będzie można wykorzystać wielokrotnie, drukując dodatkowe sztuki w każdym dowolnym momencie.Skorzystać możemy również z możliwości druku solwentowego lub ekosolwentowego. Stosuje się go wówczas, gdy mamy do czynienia z podłożem z zawartością PVC oraz z podłożami, na których nie można wykonać druku atramentami wodnymi. W takiej technologii zadrukowujemy najczęściej banery, siatki mesh oraz blockouty, flagi, folie, ale także papier i wiele innych.

Podziel się tym materiałem:

Szybka wycena

W odpowiedzi otrzymasz od nas ofertę z wariantami wydruku, po akceptacji rozpoczniemy realizację wydruku / projeku.

Rozpoczęcie współpracy

Pamiętaj!

Pracujemy od 800 do 1600.
Jeżeli potrzebujesz przyspieszyć proces weryfikacji, skontaktuj się z nami.

Zamów

Pamiętaj!

Pracujemy od 800 do 1600. Jeżeli piszesz do nas po godz. 1600 lub w weekend odpowiemy w pierwszej kolejności, w następny dzień roboczy.

Siła przyciągania

Co powoduje, że magnes nie spadnie z pojazdu nawet przy prędkości 160 km/h?

Przede wszystkim, odpowiadają za to 2 parametry:

  • brak „dziur” magnetycznych w strukturze magnesu,
  • jednostronny wielopolowy typ namagnesowania.

Dzięki temu magnes trzyma się idealnie na każdym centymetrze powierzchni, zapewniając pełne połączenie z karoserią samochodu.

Dodatkowo nasze magnesy są:

  • elastyczne w szerokim zakresie temperatur tj. od –40°C do +71°C .
  • plastyczne mogą być skręcane i wyginane bez starty wysokiego poziomu energii magnetycznej (pola ferromagnetycznego)

Rodzaje naklejek

Naklejki dzielimy obecnie na 3 grupy – kliknij aby rozwinąć

  • 0 – 2 lat. odporności
  • gładkie powierzchnie
  • do wewnątrz
  • wiele rodzajów materiałów
  • odporność wydruku na:
    • wodę / deszcz
  • 5 – 10 lat. odporności
  • zakrzywione powierzchnie
  • na zewnątrz
  • mocny klej
  • odporność wydruku na:
    • UV
    • wodę / deszcz
    • skrajne temperatury
    • zarysowania

To produkty o specjalnych właściwościach. Odznaczają się często:

  • bardzo silnym klejem,
  • odpornością na zdzieranie i uszkodzenia mechaniczne,
  • długą trwałością nawet 10 lat
  • kleją się na trudne nie równe, chropowate podłoża

Odporność

Ikony prezentują na jakie warunki dany produkt jest odporny:
  • – promieniowanie słoneczne UV
  • – deszcz / wodę
  • – ujemne temperatury
  • – wysokie temp. pow. 40° C
  • – wiatr w tym wichury
  • – błoto, plamy, przebarwienia
  • – trudno niepalne

Laminat UV 2

To specjalna dodatkowa folia lub płyn (dotyczy banerów) pokrywająca materiał z wydrukiem zawierająca filtry: UVA i UVB

Folia (*płyn) chroni wydruk przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym, które dociera do ziemi, zapobiegając m.in:

  • płowieniu kolorów
  • pękaniem folii
  • porysowaniu wydruku
  • nadmiernemu brudzeniu

Dodatkowo

  • uwydatnia kolory
  • przedłuża trwałość wydruku
  • zabezpiecza przed uszkodzeniami fizycznymi
  • usztywnia wydruk
  • pozwala myć wydruk

Formatki lub zestawy

Dajemy Ci wybór w jaki sposób ma być przygotowany Twój wydruk, do wyboru masz:

rulon / gilza

to standardowy wydruk, który nawijany jest na kartonową belkę (gilzę) i tak jest do Ciebie wysłany.

to wydruk, który zostanie pocięty na wskazane wielkości np. 40x40cm lub 100x100cm. Ty wybierasz, każdą naklejkę możemy wyciąć osobno wg wskazanego przez siebie wymiaru.

to wydruk, który zostanie przygotowany do wysyłki jako zestaw wg wytycznych.

Przykład:

Drukujesz 10 rodzajów naklejek w ilości 300 szt. ale chcesz aby podzielić je na 30 zestawów, a następnie każdą paczkę wysłać indywidualnie bezpośrednio od nas do swoich klientów.

Wszystkie paczki możemy nadać jako no-name czyli bez żadnych naszych danych na opakowaniu czy środku paczki.

Czas wydruku

To czas jaki potrzebujemy na realizację twojego zamówienia, przykład:

wydruk w 3-5 dni
(możliwy ekspres w 24h)

oznacza, że przygotowanie do wysyłki Twojego zamówienia zajmie nam min. 3 dni, jednak nie dłużej niż 5 dni roboczych.

Jeżeli w nawiasie pojawia się dodatkowa informacja np. ekspres w 24h – oznacza to możliwość wykonania zlecenia w trybie 24h.

O szczegóły wydruku ekspres w 24h najlepiej dopytać dział handlowy w zakładce kontakt ze względu na rodzaj produktu i jego dostępności.

Trwałość

To czas jaki naklejki będą się prezentować idealnie, przykład:

min. 2 lata trwałości
(+ 1 rok z laminatem)

Jeżeli w nawiasie pojawia się dodatkowa informacja np. możliwość zastosowania laminatu, trwałość sumuje się i w tym przypadku wyniesie min. 3 lata jeżeli wybierzesz wersję z laminatem.

Szybka wycena

W odpowiedzi otrzymasz od nas ofertę z wariantami wydruku, po akceptacji rozpoczniemy realizację wydruku / projeku.