Jak przygotować stoisko na targi?
Stoiska wystawiennicze to doskonała szansa na zaprezentowanie firmy, jej usług lub produktów szerokiemu gronu odbiorców, zarówno powiązanych, jak i niepowiązanych z branżą. Grupa interesantów w głównej mierze uzależniona jest od charakteru wydarzenia, jednak dobrze przygotowane stoiska wystawowe mogą efektywnie przykuć uwagę uczestników targów. Jak przygotować własne stoisko targowe, co powinno zawierać takie stoisko i dlaczego warto zdecydować się na taką formę promocji?
Stoisko targowe, czyli jak zaprezentować swoją firmę
Targi wystawiennicze to doskonała okazja na pozyskanie nowych klientów, ale także utrwalenie wizerunku marki lub firmy u osób na bieżąco korzystających z produktów, lub usług przedsiębiorstwa. To także możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji np. ciekawie przygotowanym stoiskiem, atrakcjami i otwartością do klientów. Aby jednak stoisko reklamowe przyciągnęło uwagę uczestników wydarzenia, warto jednak dostosować jego wygląd i udogodnienia dla odbiorców do charakteru targów. Jakie wyróżniamy rodzaje targów?
Rodzaje targów
Do najczęściej organizowanych targów możemy zaliczyć wydarzenia organizowane z uwagi na zasięg branżowy. I tak można wyróżnić targi uniwersalne, których odbiorcami są zwiedzający zarówno powiązani, jak i niepowiązani z branżą, oraz targi specjalistyczne, powiązane z konkretnym tematem (np. targi dla osób poszukujących pracy, targi dla specjalistów z danej dziedziny itd.).
Ponadto targi można podzielić ze względu na zasięg geograficzny. Wówczas można wyróżnić wydarzenia światowe, międzynarodowe (np. organizowane na terenie całej Europy), krajowe, lub regionalne (lokalne). Przygotowując własne systemy targowe, warto więc uświadomić sobie, czy dana grupa odbiorców odpowiednio zrozumie przekazywane im informacje. W niektórych przypadkach można użyć np. dialektu charakterystycznego dla danego regionu, lub słownictwa zrozumiałego tylko w danej branży, co z kolei pozwoli skrócić dystans w relacjach klient-firma.
Ponadto możemy wyróżnić targi organizowane tylko dla przedsiębiorców. Wówczas wystawcy mogą być równocześnie zwiedzającymi. Udział w tego rodzaju targach daje możliwość podjęcia współpracy z innymi firmami (np. na zasadach B2B), co może przynieść obopólne korzyści.
Jak przygotować stoisko wystawowe? Niezbędne elementy
Po określeniu grupy odbiorców można wówczas przejść do zaplanowania wyglądu stoiska i atrakcji dla zwiedzających. Warto mieć na uwadze, że wykorzystywane materiały powinny być ciekawe w odbiorze i powiązane kolorystycznie i graficznie z przedsiębiorstwem lub promowanym produktem/usługą. Co więc jest nieodłącznym elementem stoiska targowego?
Ścianki wystawiennicze
Niewątpliwie niezbędnym elementem na stoisku targowym są ścianki wystawiennicze, na których najczęściej nadrukowane są grafiki przedstawiające logo firmy, najważniejsze informacje dotyczące usługi lub produktu, lub inne projekty powiązane z promocją firmy. To jeden z najskuteczniejszych sposobów dotarcia do odbiorców, głównie ze względu na rozmiar ścianki, ale także na możliwości jej ciekawego wyeksponowania.
Wyróżniamy m.in. modułowe ścianki tekstylne; proste stelaże aluminiowe, na których montuje się banery; ścianki łukowe, czy coraz popularniejsze konstrukcje umożliwiające dwustronne prezentowanie zaplanowanych treści. Co więcej, taki materiał reklamowy może zostać podświetlony zarówno od zewnątrz (osobnymi lampami), jak i od wewnątrz (na zasadzie kasetonu świetlnego), co również wpływa na przykucie uwagi odbiorców. Warto wspomnieć, że z wykorzystaniem ścianek zwykle powstają stoiska modułowe, tworzące zwartą całość.
Rollupy reklamowe
Zarówno w przypadku większych, jak i mniejszych systemów wystawienniczych doskonale sprawdzają się rollupy reklamowe. To nic innego jak rozkładana lub rozwijana pionowa reklama, która może przedstawiać dowolną grafikę. W branży wystawienniczej rollupy najczęściej służą jako materiały infograficzne z zaprezentowaną ofertą firmy, lub plansze naukowe, przedstawiające konspekty projektów.
Sprzęt multimedialny
Wykorzystanie sprzętu multimedialnego podczas prezentacji swojej oferty to przede wszystkim nowoczesne, ale także przykuwające uwagę odbiorców rozwiązanie. Wystawcy zwykle decydują się na ekrany TV lub laptopy, kioski multimedialne, czy prezentacje z użyciem okularów VR i rozszerzonej rzeczywistości. Zwykle na ekranach wyświetlany jest krótki film przedstawiający działanie przedsiębiorstwa, cechy promowanego produktu, lub usługi. Dobrze zmontowany, zawierający ciekawą animację film i dobre usytuowanie sprzętów, zdecydowanie wpływają na zwiększenie zainteresowania stoiskiem.
Dodatki i dekoracje powiązane z branżą
Aby zwrócić uwagę odbiorców na stoisko targowe, warto umieścić na nim materiały powiązane z działalnością firmy. Przykładowo, przedsiębiorstwo oferujące usługi florystyczne może przyozdobić stoisko przygotowanymi przez siebie bukietami. Z kolei firmy produkujące np. sprzęt AGD mogą zainwestować w miniaturki swoich produktów z wyszczególnionymi ich cechami. Dobór dodatków i dekoracji zależy tak naprawdę od branży i fantazji wystawców :).
Nie należy zapominać o wizytówkach i ulotkach, zawierających najważniejsze informacje o firmie. Projektując takie materiały reklamowe, warto najpierw zapytać siebie samego „Co chcę wypromować?”, a następnie wykonać grafiki idealnie odpowiadające na pytanie. Jeśli zależy Ci na wypromowaniu konkretnego produktu lub usługi, napisz więcej właśnie o nich. Jeśli jednak wiesz, że odbiorcy będą potrzebować tylko informacji kontaktowych, zamieść na ulotkach parę słów o firmie i dane kontaktowe.
Upominki dla odwiedzających
Wiele firm zwykle decyduje się na przygotowanie małych upominków dla uczestników targów. Takie rozwiązanie nie tylko przypomina potencjalnym klientom i odbiorcom o firmie, ale także pozwala skrócić dystans i zbudować pozytywną relację. Do najczęstszych akcesorów stoisk targowych zaliczyć można długopisy z logo przedsiębiorstwa, smycze, notesy, czy kalendarze biurkowe.
Nierzadko na stoiskach można ujrzeć firmowe koszulki, kubki, czy piłki antystresowe. Warto zaznaczyć, że w wielu przypadkach zdobycie upominku wiąże się np. z rozwiązaniem prostego quizu o firmie lub odpowiedzeniem na kilka pytań (zadawanych głównie w celu poznania opinii o firmie lub produkcie).
Dlaczego warto wykorzystać stoiska targowe do promocji firmy?
Udział w targach jest świetnym sposobem na zaprezentowanie swoich usług szerokiemu gronu. Mogą być to zarówno potencjalni klienci, jak i przedsiębiorcy poszukujący firm do współpracy. Co więcej, targi mogą zostać wykorzystane do przeprowadzenia badań nad doskonaleniem ofert, czy poznania opinii publicznej na temat wizerunku marki. Przedsiębiorcy mają okazję poznać konkurencję i jej ofertę i porównać ją ze swoją. Ponadto targi ze względu na charakter wydarzenia umożliwiają nawiązanie bliższych relacji z odbiorcami i poznanie ich potrzeb związanych z ofertą firmy.
Podsumowanie
Przygotowując się do targów, warto skupić się na szczegółach i dokładnie rozplanować elementy stoiska, w szczególności materiały reklamowe i grafiki, które się na nich znajdą. Dobrze i ciekawie przygotowane stoisko targowe może przyciągnąć wielu odbiorców, którzy z kolei mogą nawiązać współpracę z firmą lub zostać jej klientami. Warto więc zadbać zarówno o efekty wizualne, jak i upominki i atrakcje, które utrwalą wizerunek firmy u uczestników wydarzenia.