Citylight – co to jest? Wady, zalety i zastosowanie
Na przystankach komunikacji miejskiej, w centrach miast, pasażach handlowych, na dworcach – w każdym mieście w Polsce i na każdym kroku towarzyszą nam reklamy. Stanowią stały element miejskiego krajobrazu, mając na celu zwrócenie uwagi jak największej liczby odbiorców. Jednym z najbardziej atrakcyjnych formatów są citylighty. Czym są i w jaki sposób spełniają swoją rolę? Jakie mają zalety i ograniczenia?
Czym jest reklama citylight?
Citylight to reklama zewnętrzna, czy też raczej nośnik reklamy zlokalizowany w najbardziej atrakcyjnych i uczęszczanych miejscach przestrzeni publicznej. Citylighty występują wszędzie tam, gdzie można spotkać dużą liczbę odbiorców – zdobią wiaty przystankowe, pasaże handlowe, ściany budynków, dworce kolejowe, przestrzeń na deptakach, w parkach. Mogą stanowić nawet elementy obudowy przejść podziemnych.
Citylight ma zwykle wymiar 120 x 180 cm i składa się z aluminiowej ramy, która podtrzymuje przezroczystą taflę wykonaną ze szkła, pleksiglasu lub poliwęglanu. Umieszczane za szybą plakaty reklamowe podświetlane są przez rzędy diod LED – owych lub też w technologii backlight, czyli od tyłu. Ta wyjątkowa budowa sprawia, że citylight jest bardzo dobrze widoczny w przestrzeni publicznej niezależnie od pory dnia i naturalnego oświetlenia.
Jak działają citylighty?
Występują one w centrach miast i takich miejscach, aby były zauważyć je mogły zarówno osoby poruszające się pieszo, jak i te podróżujące środkami komunikacji miejskiej. Citylighty często są wykorzystywane jako uzupełnienie czy też kontynuacja kampanii prowadzonych w mediach – telewizji, internecie, itd.
Jakie zalety mają citylighty?
Największą zaletą reklamy typu citylight jest oczywiście jej skuteczność. Reklamom w internecie lub telewizji nie poświęcamy zwykle wiele uwagi, wciąż bombardowani innymi bodźcami. Nieco inaczej jest, gdy jako piesi przemierzamy pasaż handlowy czy czekamy na tramwaj w drodze do pracy. Na dużej reklamie w świecącej oprawie skupiamy wzrok mimowolnie, a jej przekaz pozostaje w naszej pamięci.
Na efekt ten składa się jeszcze jeden czynnik – citylight zwykle stawiane są w takich miejscach, w których mieszkańcy czy przechodnie bywają regularnie. Każdego dnia na przystankach można o konkretnej godzinie spotkać te same osoby spieszące do pracy czy szkoły. Oferta jest więc kierowana do nich z zachowaniem ciągłości – tym lepiej konkretny obraz i przekaz ugruntowuje się w ich pamięci i pozwala wpływać na decyzje zakupowe.
Citylight jako element przestrzeni miejskiej
Citylight stanowi nienachalny nośnik reklamy. Zlokalizowany zazwyczaj na ścianie wiaty przystankowej lub ścianie budynku, tuż przy parkowej alei – trafia do świadomości potencjalnego klienta, ale robi to raczej dyskretnie. Nawet jeśli tylko przelotnie na niego zerkniemy, zwykle potrafimy przypomnieć sobie po czasie, jaką markę lub produkt prezentował.
Kolejną zaletą tego rodzaju reklamy jest fakt, iż zdaje się być ona bliższa, bardziej osiągalna niż wysoko zamieszczony billboard. Czekając na przystanku możemy podejść do niej, dokładnie przyjrzeć się grafice i z bliska przeczytać zamieszczony na niej tekst. Ta jej dostępność także decyduje o jej skuteczności.
Citylight jako rodzaj reklamy nie wymaga poniesienia dużych nakładów finansowych, a fakt ten należy do jego istotnych zalet. Zajmuje też niewiele miejsca.
Czy citylighty mają wady?
Tak, jak każde rozwiązanie. Reklama w formie plakatu dostępna jest dla każdego przechodnia na wyciągnięcie ręki. To jej zaleta, ale też słabość. Citylight może bowiem paść ofiarą wandalizmu, stając się zupełnie bezużyteczny.
Jak stworzyć skuteczny citylight?
Reklama citylight zwraca szczególną uwagę, dlatego też powinna zostać zaprojektowana z najwyższą starannością i dbałością o szczegóły. Na sukces składają się nie tylko lokalizacja, dobrej jakości papier, ale także skrupulatnie przemyślana grafika i oczywiście wysokiej jakości druk, który stanowi zwieńczenie dzieła stworzonego przez projektanta reklamy.
Projektując citylight warto pamiętać także o zachowaniu jego spójności z wizerunkiem marki – i to nie tylko pod względem grafiki czy kolorystyki (to tak zwana identyfikacja wizualna marki), ale także rodzaju przekazu kierowanego do potencjalnych klientów.
Podsumowanie
Citylight to jedyny rodzaj reklamy, który może być stosowany w ścisłych centrach miast i ich śródmieściach. Warto wiedzieć, że mniejsze formaty mogą być instalowane na i wewnątrz pojazdów, na przykład komunikacji miejskiej lub na paczkomatach. W ten prosty sposób reklama citylight towarzyszy na na każdym kroku.