Trendy w reklamie zewnętrznej warto śledzić, bo tego typu promocja przynosi świetne efekty, buduje wartość i rozpoznawalność marki i zaciekawia odbiorców. Które materiały sprawdzają się obecnie najlepiej?
Reklama zewnętrzna w 2024 roku – ewolucja w strategii wielu firm
Reklama zewnętrzna, zwana również reklamą outdoorową to jeden z najpopularniejszych nośników, znany od pokoleń. To także trend niesłabnący, który w wielkich metropoliach staje się właściwie cechą charakterystyczną. Wystarczy przywołać centrum Nowego Jorku i słynny Time Sauare, który dosłownie tonie w kolorowych bilbordach. A jak wyglądają najnowsze trendy w reklamie zewnętrznej?
Przede wszystkim drukowane materiały, takie jak bilbordy, plakaty, banery stawiają na personalizację. Oznacza to mocne nakierowanie na grupę docelową – jej zainteresowania, potrzeby, podejście do życia. Wzbudzanie emocji odbiorcy to aspekt, który ma kluczowy wpływ na efektywność kampanii.
Innowacyjne materiały reklamowe: co zyskuje na popularności?
Trendy w reklamie zewnętrznej ukierunkowują się przede wszystkim na myślenie o ekologii, ale też wysokiej trwałości materiałów.
Świetnym przykładem takiej zrównoważonej reklamy są ekoplakaty – produkowane z ekologicznego papieru, który jest pozyskiwany najczęściej z makulatury. W ten sposób nie tylko dbamy o tak zwany drugi obieg, ale też stwarzamy coś, co jest po prostu estetyczne.
Innowacjy jest także druk UV, który daje ogrom możliwości. Przede wszystkim: jest bardzo precyzyjny, daje idealną ostrość i żywe kolory. Jest też odporny na warunki atmosferyczne, a więc niezwykle trwały.
Sztuczna inteligencja a kreatywność w reklamie
Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje rynek reklamy, także projektowania i produkcji materiałów. Odpowiedź na to pytanie jest złożona. Z jednej strony AI już teraz służy projektantom i grafikom, ułatwiając pracę i dając nowe możliwości – na przykład stocki zdjęciowe pełne są zdjęć wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. W przyszłości AI może niejako przejąć część procesów, ale na razie warto pamiętać, że nie jest w stanie zastąpić ona ludzkiej kreatywności. Obecnie sztuczna inteligencja pomaga w personalizacji reklam – bo jest w stanie w krótkim czasie przetworzyć ogromną liczbę danych. Ich analiza daje twórcom pole do dalszego, efektywnego działania.
Technologia LED i cyfrowe nośniki reklamy zewnętrznej
Reklama LED i nośniki cyfrowe już na stałe wpisały się w świat marketingu. Wciąż jednak nie wyparły kampanii bilbordowych. A w jaki sposób oceniać efektywność reklamy zewnętrznej? Odpowiedzią jest wskaźnik GRP, czyli Gross Rating Point. GRP mierzy, do jak dużej grupy docelowej reklama miała dostęp. Aby uzyskać wskaźnik dla materiałów outdorowych, należy podzielić liczbę potencjalnych odbiorców przez liczbę mieszkańców miasta, a wynik pomnożyć razy sto.
Najbardziej efektywne materiały reklamowe w 2024 roku
Nowoczesna reklama drukowana to nie tylko ulotki czy tradycyjne plakaty. Trendy w reklamie pokazują, jak materiały mogą służyć interaktywnej zabawie z odbiorcą – na przykład poprzez zamieszczanie kodów QR, czy zachęcaniu do pokazywania bilbordów w mediach społecznościowych. Przykład? Wielkoformatowa reklama outodorowa Beauty Unaltered (CVS) w nowojorskim Times Squer. Zachęcała ona użytkowników do zamieszczania swojego nieretuszowanego zdjęcia w social mediach z hasztagiem #BeautyUnaltered. Akcja zebrała potężne grono odbiorców. To pokazuje, jak dobra lokalizacja i świetny pomysł na kampanię mogą zagwarantować sukces.
Co jeszcze piszczy w trendach, jeżeli chodzi o reklamę zewnętrzną 2024?
- Druk na żądanie (Print on Demand)
Super nowoczesna technologia druku, która pozwala na drukowanie w momencie otrzymania zamówienia. W praktyce oznacza to prawdziwą rewolucję – można wytwarzać materiały na bieżąco, a nie magazynować zapasy, które zajmują miejsce.
- Nowoczesne Techniki druku UV wypukłego
Jeżeli chodzi o nowoczesne materiały reklamowe, tak zwany wypukłodruk jest bardzo ciekawym trendem. Pozwala na tworzenie ciekawych faktur, które tworzą atrakcyjny efekt wizualny, ale też dotykowy. To robi wrażenie!
- Farby fluorescencyjne i metaliczne
Zabawa kolorem i jego możliwościami daje masę frajdy. Druk staje się o wiele ciekawszy, intrygujący. Warto wykorzystać go jako nieszablonowy element kampanii reklamowej.
- Materiały odporne na trudne warunki atmosferyczne
Wspominaliśmy już, jak dużą rewolucją w świecie reklamy zewnętrznej staje się druk UV – zapewnia idealne odwzorowanie kolorów i kształtów, a bilbordy i plakaty są odporne na działanie promieni słonecznych, ale też deszcz i wiatr. W ten sposób inwestycja w reklamę outdorową jest pewniejsza i może służyć w tej samej jakości przez długi czas.
- Reklama mobilna na pojazdach
Ta forma reklamy zewnętrznej nadal jest atrakcyjna i stosunkowo niedroga. Silnie wiąże się również z personalizacją. Logo i reklama marki na przykład na aucie dostawczym to dzisiaj podstawa! Nie tylko tworzy rozpoznawalność brandu, ale również pokazuje profesjonalizm firmy.
- Tablice reklamowe i małe formy drukowane
Wciąż są ważne w komunikacji marketingowej. Ulotki, wizytówki, katalogi, czy właśnie wspomniane tablice reklamowe docierają do szerokiej grupy odbiorców. Muszą jednak opierać się na przemyślanej strategii.
Billboardy kontra mniejsze formaty: jakie rozmiary reklamy outdorowej są najbardziej efektywne?
Wszystko zależy od strategii i rodzaju kampanii. Bardzo często bilbordy łączy się z plakatami, aby móc dotrzeć do grupy docelowej w różnych miejscach. Kampanie ogólnokrajowe z wielkim budżetem, ale też z potężną produkcją decydują się często na wielkoformatowe bilbordy, widoczne z wielu kilometrów. Ma to sens, bo i sama grupa odbiorców jest ogromna – na przykład w przypadku marek odzieżowych, producentów żywności czy biżuterii. W przypadku mniejszych firm i kampanii lokalnych o wiele lepszym rozwiązaniem będą tablice reklamowe, czy reklama LED.
Efektywność kampanii reklamowych na przestrzeni czasu – co przynosi długotrwałe rezultaty?
Przede wszystkim personalizacja. Budowanie kampanii reklamowej z myślą o potrzebach odbiorcy będzie tworzyć lojalność i zaangażowanie.
Dobrym przykładem są kampanie marki Jacobs – które kuszą pomysłową formą (trójwymiarowe bilbordy), ale też cały czas epatują tym, że picie kawy to czysta przyjemność, na którą każdy może sobie pozwolić.