W branży modowej i reklamowej coraz popularniejsze stają się pigmenty termochromowe. Dzięki ich właściwościom do rąk klientów trafiają wyjątkowe produkty – takie, które zmieniają swój kolor pod wpływem temperatury. Jak to możliwe? Jak wykorzystać naklejki zmieniające kolor do celów biznesowych?
Wprowadzenie do pigmentów termochromowych – działanie pigmentów termochromowych
Pigmenty termochromowe to specjalny rodzaj pigmentów – wyróżniają się one czułością na temperaturę otoczenia. Gdy ulega ona zmianie (wzrasta lub spada), zachodzą w nich reakcje chemiczne lub procesy fizyczne, których rezultatem jest zmiana koloru substancji barwiącej. W zależności od składu pigmentu zmiana ta może być odwracalna lub trwała.
Termochromizm to zjawisko szeroko wykorzystywane m.in. w branży odzieżowej (customizacja odzieży) i reklamowej (naklejki zmieniające kolor), a więc tam, gdzie oryginalne efekty są bardzo pożądane przez potencjalnych klientów.

Technologia termochromowych naklejek transferowych
Jak to się dzieje, że termochromowe naklejki transferowe zmieniają kolor? Odpowiadają za to wspomniane już pigmenty. Zmieniające barwę pod wpływem temperatury pigmenty można sklasyfikować według różnych kryteriów – jednym z nich jest mechanizm zmiany koloru pod wpływem temperatury (a więc również skład farby). W ten sposób wyróżnia się:
- Pigmenty ciekłokrystaliczne. Bazą takiego pigmentu są ciekłe kryształy, które w reakcji na temperaturę zmieniają swoją fazę i właściwości optyczne. Rezultatem jest zmiana barwy.
- Pigmenty leuko. Zawierają one związki chemiczne, które pod wpływem temperatury zmieniają swoją formę. Ich reakcja na zmianę temperatury jest mniej precyzyjna w porównaniu do pigmentów ciekłokrystalicznych.
Substancje odpowiedzialne za zmianę barwy najczęściej dodawane są do farby w formie mikrokapsułek.
Naklejki termochromowe (zmieniające kolor pod wpływem temperatury)
W branży odzieżowej i reklamowej najczęściej zastosowanie mają naklejki termochromowe, które mogą wielokrotnie zmieniać swój kolor pod wpływem temperatury. Inaczej jest w przypadku branży spożywczej – tam wykorzystywane są również naklejki zmieniające kolor (etykiety termoczułe), dla których charakterystyczna jest nieodwracalna zmiana barwy. Czym się one różnią?

Rodzaje naklejek: odwracalne i nieodwracalne zmiany kolorów
Zastosowanie naklejek zmieniających barwę w sposób odwracalny sprawia, że produkt jest oryginalny – użytkownik, zwłaszcza podczas jego pierwszego użycia, zostaje zaskoczony. Wykorzystane w naklejkach pigmenty będą powracać do swojej pierwotnej barwy, gdy przestanie na nie oddziaływać temperatura. Inaczej jest w przypadku naklejek zapewniających nieodwracalną zmianę koloru.
Naklejki zmieniające barwę w sposób nieodwracalny wykorzystuje się m.in. we wspomnianej branży spożywczej. W tym przypadku mają one charakter użytkowy – ich zadaniem jest m.in. monitoring temperatury. Etykiety termoczułe wykorzystuje się m.in. do kontrolowania temperatury w procesie pasteryzacji.
Zastosowanie w branży modowej – odzież zmieniająca kolor
Współczesna branża modowa oferuje konsumentom wiele ciekawych, innowacyjnych propozycji. To nie tylko inkluzywna moda adaptacyjna, wzrost znaczenia recyklingu, ale też odzież, na którą naniesiono termochromowe aplikacje. Przyciąga ona wzrok i zapada w pamięć. T-shirty, sukienki czy bluzy zmieniające barwę pod wpływem dotyku lub słonecznej pogody pozwalają wyrazić siebie, mają unikalny charakter i nadają modzie charakter zabawy.

Rozwiązania termochromowe można zaliczyć do kategorii smart fashion technology – ich przykładem są choćby interaktywne naklejki modowe. Jednocześnie zmieniające barwę pigmenty wykorzystuje się też w produkcji modowych dodatków.
Torby, buty i biżuteria z efektem termochromowym
Pigmenty termochromowe zaliczane są do rozwiązań smart textile. Termochromowy pigment może zostać wykorzystany do pokrycia elementów obuwia, kolczyków, pierścionków czy naszyjników. Takie produkty zaliczane są do kategorii premium, gdy mowa o gadżetach reklamowych. Naklejki transferowe premium mogą być bardziej dyskretne, ale wciąż spełniają swoją podstawową funkcję – zmieniają kolor i wywołują zainteresowanie.
Popularnym rozwiązaniem są również naklejki zmieniające kolor naniesione na torby, plecaki i pokrowce na laptopy. W tym przypadku kluczowe jest to, że produkty te mogą zacząć zmieniać kolor w miejscach publicznych (np. autobusie) i tym samym stać się pretekstem do rozmowy.
Zastosowanie w branży reklamowej – do materiałów promocyjnych
Pigmenty reagujące na zmianę temperatury już od długiego czasu wykorzystuje się w branży reklamowej. Nic w tym dziwnego – skutecznie przyciągają one uwagę konsumentów. Można je wykorzystać choćby do utrwalania logo czy nazwy firmy. Dodatkowym plusem jest rodzaj produktów, na których można umieścić naklejki zmieniające kolor – mowa o przedmiotach codziennego użytku.
Kubki, długopisy i inne przedmioty codziennego użytku zmieniające kolor pod wpływem ciepła
Personalizacja termochromowa najczęściej ma zastosowanie w przypadku kubków. Naklejki z logo firmy, które staje się widoczne po nalaniu ciepłego lub zimnego napoju do kubka, to mniej nachalna forma promocji niż tradycyjne kubki reklamowe. W konsekwencji cieszą się one dużym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców zainteresowanych bardziej dyskretną reklamą swojej firmy.
Naklejki zmieniające kolor można zastosować również na innych produktach niż wspomniane kubki – wymienić wystarczy:
- Długopisy. Kolor ulega zmianie po kontakcie z ciepłą skórą użytkownika.
- Termosy. Zmiana koloru ma miejsce analogicznie jak w przypadku kubka.
- Butelki na wodę. W tym przypadku kolor zmienia się pod wpływem zimnej wody.
Ulotki, plakaty i opakowania z efektami termochromowymi przyciągającymi uwagę konsumentów
Właściciele firm, którzy są zainteresowani personalizacją termochromową, wcale nie muszą ograniczać się do powyższych przykładów – współczesna technologia umożliwia wyprodukowanie również innych materiałów reklamowych z efektami termochromowymi. Przykłady? Naklejki na zamówienie, a także ulotki czy plakaty. Gdy są one eksponowane na witrynie lub stanowiskach na świeżym powietrzu, mogą budzić zaciekawienie.

Korzyści z zastosowania pigmentów termochromowych
Podstawową korzyścią płynącą z wykorzystania naklejek zmieniających kolor jest efekt zaskoczenia. W branży reklamowej i odzieżowej jest on pożądany – w ten sposób konsument może zainteresować się marką i jej ofertą lub po prostu zapamiętać nazwę firmy. Budowa świadomości marki również może przełożyć się na wyniki finansowe firmy w przyszłości.
Inną korzyścią może być budowa pożądanego wizerunku – firmy wykorzystujące nowoczesne rozwiązania uchodzą za idące z duchem czasu. Jeżeli przedsiębiorstwo chce być postrzegane właśnie w taki sposób, personalizacja termochromowa może okazać się strzałem w dziesiątkę – założenie można zrealizować niskim kosztem.
Zwiększenie zaangażowania konsumentów poprzez dynamiczne zmiany wizualne
Chociaż kubki, długopisy czy plecaki, na które naniesiono naklejki zmieniające kolor czy naklejki holograficzne, nie są rynkową nowością, to wciąż nie każdy konsument miał z nimi styczność. W konsekwencji zmiana koloru np. kubka może wywołać duże zaskoczenie – być obiektem rozmów i zainteresowania ofertą firmy. Ciekawość wzbudzić mogą też plakaty czy inne materiały reklamowe, które w zależności od pory dnia będą zmieniać odcień.
Szukasz sposobów na to, jak przyciągnąć uwagę swoich klientów? Przeczytaj również: Kreuj swój wizerunek – personalizowane naklejki z własnym logo odporne na czynniki atmosferyczne.

Wyzwania i ograniczenia oraz trwałość efektu
Podobnie jak każda technologia, również pigmenty termochromowe mają swoje ograniczenia. Jednym z głównych wyzwań jest utrzymanie trwałości efektu zmiany barwy – dotyczy to zwłaszcza odzieży, która jest często poddawana praniu czy przedmiotów, które są narażone na bardzo częste zmiany temperatury.
Innym problemem może być zakres temperatur, na jakie reaguje pigment. W zależności od składu pigmentu może on być mniej lub bardziej wrażliwy na warunki panujące w otoczeniu, co może poskutkować brakiem oczekiwanej zmiany barwy np. w przypadku nagłych zmian temperatury. Zamawiając naklejki zmieniające kolor, warto zatem skonsultować się z ich dostawcą, aby dobrać odpowiedni pigment do planowanych zastosowań.
Przyszłość pigmentów termochromowych
Na rynku wciąż pojawiają się nowe termochromowe innowacje. Producenci pigmentów wprowadzają na rynek formuły zoptymalizowane z myślą o konkretnych zastosowaniach, które zmieniają barwę w szerszym zakresie temperatur, działają w sposób sekwencyjny lub charakteryzują się wyższą trwałością efektu termochromowego. Chcesz sprawdzić rynkowe nowości? Skontaktuj się z nami.
Szukasz niekonwencjonalnych rozwiązań, dzięki którym przyciągniesz uwagę potencjalnych klientów? Sprawdź nasze naklejki reklamowe – cennik znajdziesz na naszej firmowej stronie internetowej.