Artykuł

BLOG

/
/
Termochromowe naklejki transferowe – zastosowania pigmentów termochromowych w branży modowej i reklamowej

Potrzebny czas:

8 minut
Tematy powiązane: Druk

W branży modowej i reklamowej coraz popularniejsze stają się pigmenty termochromowe. Dzięki ich właściwościom do rąk klientów trafiają wyjątkowe produkty – takie, które zmieniają swój kolor pod wpływem temperatury. Jak to możliwe? Jak wykorzystać naklejki zmieniające kolor do celów biznesowych?

Wprowadzenie do pigmentów termochromowych – działanie pigmentów termochromowych

Pigmenty termochromowe to specjalny rodzaj pigmentów – wyróżniają się one czułością na temperaturę otoczenia. Gdy ulega ona zmianie (wzrasta lub spada), zachodzą w nich reakcje chemiczne lub procesy fizyczne, których rezultatem jest zmiana koloru substancji barwiącej. W zależności od składu pigmentu zmiana ta może być odwracalna lub trwała.

Termochromizm to zjawisko szeroko wykorzystywane m.in. w branży odzieżowej (customizacja odzieży) i reklamowej (naklejki zmieniające kolor), a więc tam, gdzie oryginalne efekty są bardzo pożądane przez potencjalnych klientów.

Technologia termochromowych naklejek transferowych

Jak to się dzieje, że termochromowe naklejki transferowe zmieniają kolor? Odpowiadają za to wspomniane już pigmenty. Zmieniające barwę pod wpływem temperatury pigmenty można sklasyfikować według różnych kryteriów – jednym z nich jest mechanizm zmiany koloru pod wpływem temperatury (a więc również skład farby). W ten sposób wyróżnia się:

  • Pigmenty ciekłokrystaliczne. Bazą takiego pigmentu są ciekłe kryształy, które w reakcji na temperaturę zmieniają swoją fazę i właściwości optyczne. Rezultatem jest zmiana barwy.
  • Pigmenty leuko. Zawierają one związki chemiczne, które pod wpływem temperatury zmieniają swoją formę. Ich reakcja na zmianę temperatury jest mniej precyzyjna w porównaniu do pigmentów ciekłokrystalicznych.

Substancje odpowiedzialne za zmianę barwy najczęściej dodawane są do farby w formie mikrokapsułek.

Naklejki termochromowe (zmieniające kolor pod wpływem temperatury)

W branży odzieżowej i reklamowej najczęściej zastosowanie mają naklejki termochromowe, które mogą wielokrotnie zmieniać swój kolor pod wpływem temperatury. Inaczej jest w przypadku branży spożywczej – tam wykorzystywane są również naklejki zmieniające kolor (etykiety termoczułe), dla których charakterystyczna jest nieodwracalna zmiana barwy. Czym się one różnią?

Rodzaje naklejek: odwracalne i nieodwracalne zmiany kolorów

Zastosowanie naklejek zmieniających barwę w sposób odwracalny sprawia, że produkt jest oryginalny – użytkownik, zwłaszcza podczas jego pierwszego użycia, zostaje zaskoczony. Wykorzystane w naklejkach pigmenty będą powracać do swojej pierwotnej barwy, gdy przestanie na nie oddziaływać temperatura. Inaczej jest w przypadku naklejek zapewniających nieodwracalną zmianę koloru.

Naklejki zmieniające barwę w sposób nieodwracalny wykorzystuje się m.in. we wspomnianej branży spożywczej. W tym przypadku mają one charakter użytkowy – ich zadaniem jest m.in. monitoring temperatury. Etykiety termoczułe wykorzystuje się m.in. do kontrolowania temperatury w procesie pasteryzacji.

Zastosowanie w branży modowej – odzież zmieniająca kolor

Współczesna branża modowa oferuje konsumentom wiele ciekawych, innowacyjnych propozycji. To nie tylko inkluzywna moda adaptacyjna, wzrost znaczenia recyklingu, ale też odzież, na którą naniesiono termochromowe aplikacje. Przyciąga ona wzrok i zapada w pamięć. T-shirty, sukienki czy bluzy zmieniające barwę pod wpływem dotyku lub słonecznej pogody pozwalają wyrazić siebie, mają unikalny charakter i nadają modzie charakter zabawy.

Rozwiązania termochromowe można zaliczyć do kategorii smart fashion technology – ich przykładem są choćby interaktywne naklejki modowe. Jednocześnie zmieniające barwę pigmenty wykorzystuje się też w produkcji modowych dodatków.

Torby, buty i biżuteria z efektem termochromowym

Pigmenty termochromowe zaliczane są do rozwiązań smart textile. Termochromowy pigment może zostać wykorzystany do pokrycia elementów obuwia, kolczyków, pierścionków czy naszyjników. Takie produkty zaliczane są do kategorii premium, gdy mowa o gadżetach reklamowych. Naklejki transferowe premium mogą być bardziej dyskretne, ale wciąż spełniają swoją podstawową funkcję – zmieniają kolor i wywołują zainteresowanie.

Popularnym rozwiązaniem są również naklejki zmieniające kolor naniesione na torby, plecaki i pokrowce na laptopy. W tym przypadku kluczowe jest to, że produkty te mogą zacząć zmieniać kolor w miejscach publicznych (np. autobusie) i tym samym stać się pretekstem do rozmowy.

Zastosowanie w branży reklamowej – do materiałów promocyjnych

Pigmenty reagujące na zmianę temperatury już od długiego czasu wykorzystuje się w branży reklamowej. Nic w tym dziwnego – skutecznie przyciągają one uwagę konsumentów. Można je wykorzystać choćby do utrwalania logo czy nazwy firmy. Dodatkowym plusem jest rodzaj produktów, na których można umieścić naklejki zmieniające kolor – mowa o przedmiotach codziennego użytku.

Kubki, długopisy i inne przedmioty codziennego użytku zmieniające kolor pod wpływem ciepła

Personalizacja termochromowa najczęściej ma zastosowanie w przypadku kubków. Naklejki z logo firmy, które staje się widoczne po nalaniu ciepłego lub zimnego napoju do kubka, to mniej nachalna forma promocji niż tradycyjne kubki reklamowe. W konsekwencji cieszą się one dużym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców zainteresowanych bardziej dyskretną reklamą swojej firmy.

Naklejki zmieniające kolor można zastosować również na innych produktach niż wspomniane kubki – wymienić wystarczy:

  • Długopisy. Kolor ulega zmianie po kontakcie z ciepłą skórą użytkownika.
  • Termosy. Zmiana koloru ma miejsce analogicznie jak w przypadku kubka.
  • Butelki na wodę. W tym przypadku kolor zmienia się pod wpływem zimnej wody.

Ulotki, plakaty i opakowania z efektami termochromowymi przyciągającymi uwagę konsumentów

Właściciele firm, którzy są zainteresowani personalizacją termochromową, wcale nie muszą ograniczać się do powyższych przykładów – współczesna technologia umożliwia wyprodukowanie również innych materiałów reklamowych z efektami termochromowymi. Przykłady? Naklejki na zamówienie, a także ulotki czy plakaty. Gdy są one eksponowane na witrynie lub stanowiskach na świeżym powietrzu, mogą budzić zaciekawienie.

Korzyści z zastosowania pigmentów termochromowych

Podstawową korzyścią płynącą z wykorzystania naklejek zmieniających kolor jest efekt zaskoczenia. W branży reklamowej i odzieżowej jest on pożądany – w ten sposób konsument może zainteresować się marką i jej ofertą lub po prostu zapamiętać nazwę firmy. Budowa świadomości marki również może przełożyć się na wyniki finansowe firmy w przyszłości.

Inną korzyścią może być budowa pożądanego wizerunku – firmy wykorzystujące nowoczesne rozwiązania uchodzą za idące z duchem czasu. Jeżeli przedsiębiorstwo chce być postrzegane właśnie w taki sposób, personalizacja termochromowa może okazać się strzałem w dziesiątkę – założenie można zrealizować niskim kosztem.

Zwiększenie zaangażowania konsumentów poprzez dynamiczne zmiany wizualne

Chociaż kubki, długopisy czy plecaki, na które naniesiono naklejki zmieniające kolor czy naklejki holograficzne, nie są rynkową nowością, to wciąż nie każdy konsument miał z nimi styczność. W konsekwencji zmiana koloru np. kubka może wywołać duże zaskoczenie – być obiektem rozmów i zainteresowania ofertą firmy. Ciekawość wzbudzić mogą też plakaty czy inne materiały reklamowe, które w zależności od pory dnia będą zmieniać odcień.

Szukasz sposobów na to, jak przyciągnąć uwagę swoich klientów? Przeczytaj również: Kreuj swój wizerunek – personalizowane naklejki z własnym logo odporne na czynniki atmosferyczne.

Wyzwania i ograniczenia oraz trwałość efektu

Podobnie jak każda technologia, również pigmenty termochromowe mają swoje ograniczenia. Jednym z głównych wyzwań jest utrzymanie trwałości efektu zmiany barwy – dotyczy to zwłaszcza odzieży, która jest często poddawana praniu czy przedmiotów, które są narażone na bardzo częste zmiany temperatury.

Innym problemem może być zakres temperatur, na jakie reaguje pigment. W zależności od składu pigmentu może on być mniej lub bardziej wrażliwy na warunki panujące w otoczeniu, co może poskutkować brakiem oczekiwanej zmiany barwy np. w przypadku nagłych zmian temperatury. Zamawiając naklejki zmieniające kolor, warto zatem skonsultować się z ich dostawcą, aby dobrać odpowiedni pigment do planowanych zastosowań.

Przyszłość pigmentów termochromowych

Na rynku wciąż pojawiają się nowe termochromowe innowacje. Producenci pigmentów wprowadzają na rynek formuły zoptymalizowane z myślą o konkretnych zastosowaniach, które zmieniają barwę w szerszym zakresie temperatur, działają w sposób sekwencyjny lub charakteryzują się wyższą trwałością efektu termochromowego. Chcesz sprawdzić rynkowe nowości? Skontaktuj się z nami.

Szukasz niekonwencjonalnych rozwiązań, dzięki którym przyciągniesz uwagę potencjalnych klientów? Sprawdź nasze naklejki reklamowe – cennik znajdziesz na naszej firmowej stronie internetowej.

Podziel się tym materiałem:

Jesteśmy na YouTube:

Weryfikacja projektu

Średni czas weryfikacji to 30 – 60 min. Jeżeli wysyłasz tą wiadomość w weekend, dzień wolny lub po godzinie 16.00, skontaktujemy się następnego dnia roboczego.

Szybkie pytanie

Średni czas odpowiedzi to 15 min. Jeżeli wysyłasz tą wiadomość w weekend, dzień wolny lub po godzinie 16.00, skontaktujemy się następnego dnia roboczego.

Projekt - szczegóły i wycena

Średni czas odpowiedzi to 30 min. Jeżeli wysyłasz tą wiadomość w weekend, dzień wolny lub po godzinie 16.00, skontaktujemy się następnego dnia roboczego.

Umów konsultację

Średni czas odpowiedzi to 9 min. Jeżeli umawiasz konsultację w weekend, dzień wolny lub po godzinie 16.00, skontaktujemy się następnego dnia roboczego.

Szybka wycena

W odpowiedzi otrzymasz od nas ofertę z wariantami wydruku, po akceptacji rozpoczniemy realizację wydruku / projeku.

Trwałość

To czas jaki naklejki będą się prezentować idealnie, przykład:

min. 2 lata trwałości
(+ 1 rok z laminatem)

Jeżeli w nawiasie pojawia się dodatkowa informacja np. możliwość zastosowania laminatu, trwałość sumuje się i w tym przypadku wyniesie min. 3 lata jeżeli wybierzesz wersję z laminatem.

Formatki lub zestawy

Dajemy Ci wybór w jaki sposób ma być przygotowany Twój wydruk, do wyboru masz:

rulon / gilza

to standardowy wydruk, który nawijany jest na kartonową belkę (gilzę) i tak jest do Ciebie wysłany.

to wydruk, który zostanie pocięty na wskazane wielkości np. 40x40cm lub 100x100cm. Ty wybierasz, każdą naklejkę możemy wyciąć osobno wg wskazanego przez siebie wymiaru.

to wydruk, który zostanie przygotowany do wysyłki jako zestaw wg wytycznych.

Przykład:

Drukujesz 10 rodzajów naklejek w ilości 300 szt. ale chcesz aby podzielić je na 30 zestawów, a następnie każdą paczkę wysłać indywidualnie bezpośrednio od nas do swoich klientów.

Wszystkie paczki możemy nadać jako no-name czyli bez żadnych naszych danych na opakowaniu czy środku paczki.

Czas wydruku

To czas jaki potrzebujemy na realizację twojego zamówienia, przykład:

wydruk w 3-5 dni
(możliwy ekspres w 24h)

oznacza, że przygotowanie do wysyłki Twojego zamówienia zajmie nam min. 3 dni, jednak nie dłużej niż 5 dni roboczych.

Jeżeli w nawiasie pojawia się dodatkowa informacja np. ekspres w 24h – oznacza to możliwość wykonania zlecenia w trybie 24h.

O szczegóły wydruku ekspres w 24h najlepiej dopytać dział handlowy w zakładce kontakt ze względu na rodzaj produktu i jego dostępności.

Siła przyciągania

Co powoduje, że magnes nie spadnie z pojazdu nawet przy prędkości 160 km/h?

Przede wszystkim, odpowiadają za to 2 parametry:

  • brak „dziur” magnetycznych w strukturze magnesu,
  • jednostronny wielopolowy typ namagnesowania.

Dzięki temu magnes trzyma się idealnie na każdym centymetrze powierzchni, zapewniając pełne połączenie z karoserią samochodu.

Dodatkowo nasze magnesy są:

  • elastyczne w szerokim zakresie temperatur tj. od –40°C do +71°C .
  • plastyczne mogą być skręcane i wyginane bez starty wysokiego poziomu energii magnetycznej (pola ferromagnetycznego)

Rodzaje naklejek

Naklejki dzielimy obecnie na 3 grupy – kliknij aby rozwinąć

Uniwersalne
  • 0 – 2 lat. odporności
  • gładkie powierzchnie
  • do wewnątrz
  • wiele rodzajów materiałów
  • odporność wydruku na:
    • wodę / deszcz
  • 5 – 10 lat. odporności
  • zakrzywione powierzchnie
  • na zewnątrz
  • mocny klej
  • odporność wydruku na:
    • UV
    • wodę / deszcz
    • skrajne temperatury
    • zarysowania

To produkty o specjalnych właściwościach. Odznaczają się często:

  • bardzo silnym klejem,
  • odpornością na zdzieranie i uszkodzenia mechaniczne,
  • długą trwałością nawet 10 lat
  • kleją się na trudne nie równe, chropowate podłoża

Odporność

Ikony prezentują na jakie warunki dany produkt jest odporny:
  • – promieniowanie słoneczne UV
  • – deszcz / wodę
  • – ujemne temperatury
  • – wysokie temp. pow. 40° C
  • – wiatr w tym wichury
  • – błoto, plamy, przebarwienia
  • – trudno niepalne

Laminat UV 2

To specjalna dodatkowa folia lub płyn (dotyczy banerów) pokrywająca materiał z wydrukiem zawierająca filtry: UVA i UVB

Folia (*płyn) chroni wydruk przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym, które dociera do ziemi, zapobiegając m.in:

  • płowieniu kolorów
  • pękaniem folii
  • porysowaniu wydruku
  • nadmiernemu brudzeniu

Dodatkowo

  • uwydatnia kolory
  • przedłuża trwałość wydruku
  • zabezpiecza przed uszkodzeniami fizycznymi
  • usztywnia wydruk
  • pozwala myć wydruk

Szybka wycena

W odpowiedzi otrzymasz od nas ofertę z wariantami wydruku, po akceptacji rozpoczniemy realizację wydruku / projeku.

Rozpoczęcie współpracy

Pamiętaj!

Pracujemy od 800 do 1600.
Jeżeli chcesz przyspieszyć weryfikacji, skontaktuj się z nami telefonicznie – dane znajdziesz w zakładce kontakt.