Artykuł

blogowy

Potrzebny czas:

7 minut
Tematy powiązane: ReklamaDruk

Jak pokazują badania, za 80% naszych wrażeń odpowiada wzrok [1]. Dla mózgu kolory są więc bardzo ważnym bodźcem, który może okazać się cennym narzędziem w rękach marketingowców. Jaki wpływ mają na nas barwy i jak wykorzystywać je w reklamie?

Kolory a ludzki mózg: jak barwy wpływają na nastrój i zachowanie?

Barwy wpływają na nas każdego dnia, w każdym miejscu. Nasza drukarnia posługując się nimi w marketingu daje szansę zachęcić klientów do interakcji, zajrzenia na stronę produktu, odwiedzenia lokalu co za tym idzie właściwej ścieżki zakupowej. Badacze odkryli, że kolory wspierają naszą pamięć i zwiększają koncentrację. Mogą także pobudzać emocje [2]. Obydwie informacje są dla marketingowców ważnym sygnałem, że barwy to narzędzie o wielkim potencjale, które oddziałuje na emocje konsumentów. Zwłaszcza, że kolory wpływają na nastrój: potrafią poprawić humor, wprowadzić w klimat relaksu, rozbudzić pożądanie, wywołać nostalgię. To dlatego tak ważny jest odpowiedni dobór barw na przykład w miejscu, w którym mieszkamy i odpoczywamy. W tym materiale skupimy się jednak na tym, co kolor może zdziałać w świecie reklamy.

Czym jest teoria barw?

Jeżeli interesuje Cię psychologia kolorów w biznesie i znaczenie kolorów w marketingu, koniecznie musisz poznać teorię koloru. Mowa tu o interdyscyplinarnej dziedzinie, która skupia się na tym, w jaki sposób kolory kreują nasze wrażenia, oraz jak zestawić barwy, by ze sobą korespondowały. Izaak Newton wymyślił w XVII wieku koło kolorów, które reprezentuje barwy z ich odcieniami. Korzystając z niego można dobierać harmonijne połączenia kolorystyczne, które mają związek z kolorami podstawowymi (czerwony, niebieski i żółty), ale też kolorami wtórnymi i trzeciorzędnymi. W ten sposób możesz tworzyć wiele kombinacji, mając świadomość, jak barwy na siebie oddziałują.

Kolory dzielimy na zimne (zieleń, morski, niebieski, granatowy, fioletowy, purpurowy, odcienie błękitów i szarości) oraz ciepłe (odcienie żółtego, pomarańczu i beże). Kolory zimne są nas w stanie uspokoić, zrelaksować, ale też zapewnić o profesjonalizmie, równowadze, elegancji. To dlatego są często wykorzystywane w biznesie, w wizerunku marki i identyfikacji wizualnej poważnych branż, na przykład kancelarii prawniczych.

Z kolei kolory ciepłe dodają energii, kojarzą się z radością, aktywnością, wyrażaniem emocji.

Kolory w marketingu – znaczenie kolorów w sprzedaży

Czy dobór kolorów w reklamie i symbolika kolorów naprawdę mogą mieć wpływ na zachowania konsumentów? Eksperci nie mają wątpliwości, że tak. Przede wszystkim: kolory pomagają budować przekaz i podbijać emocje. Przykład? Zwróć uwagę, że promocyjne ceny, powiadomienia o nowościach lub pakietach są najczęściej osadzane w kolorach ciepłych: czerwieniach, pomarańczach, żółciach. W ten sposób kolory informują, że oferta jest wyjątkowa, gorąca, naprawdę warta uwagi i mają na celu wyróżnić się je tle konkurencji i pobudzić klientów do szybkiego działania. Dotyczy to zwłaszcza produktów takich, jak żywność. Kontrast kolorów może taki przekaz jeszcze bardziej wzmocnić (na przykład czerwony napis na niebieskim tle) [3]. Zimne kolory, jak błękit i zieleń, mogą budować nastrój zaufania, co jest istotne w kampaniach dla marek premium, banków czy firm technologicznych. Odpowiednio zestawione kolory mogą wzmocnić nastrój reklamy, oddziaływać na emocje i kierować uwagę na kluczowe elementy przekazu.

Kolory w marketingu mogą opowiadać jednak zupełnie odmienną historię, w której konsument nie ma doświadczać poczucia okazji i promocji, ale czegoś wyjątkowego i luksusowego. To dlatego w reklamach biżuterii czy samochodów dominują barwy chłodne, przywodzące na myśl elegancję i minimalizm, kojarzący się z wysoką jakością.

Znaczenie poszczególnych kolorów w reklamie

Przyjrzyjmy się więc, jak symbolika kolorów może oddziaływać na konsumentów.

  • Czerwień – kolor rezerwowany dla informacji ważnych, pierwszoplanowych, które powinny rzucić się w oczy. To także kolor energii, aktywności, pasją i kojarzony jest z pilnością, często barwa wykorzystywana jest w kampaniach promocyjnych i reklamach, które mają przyciągać uwagę natychmiast (dlatego wykorzystuje go marka sportowa New Balance). Czerwony w marketingu jest symbolem działania i impulsu, dlatego pojawia się na przyciskach „kup teraz” i banerach promujących obniżki cenowe;
  • Pomarańczowy – kolor budzący radość, ekscytację, ale też kojarzący się z czymś miłym i przyjaznym. Jest przyjazny i dynamiczny, dlatego sprawdza się w kampaniach, które mają wzbudzać pozytywne emocje. Jest często używany przez marki, które chcą przekazywać dostępność i otwartość, np. w branży technologicznej, sportowej i żywnościowej.
  • Żółty – kolor energii i działania. Jest często używany, aby zwrócić uwagę na ważne informacje, jak np. promocje. Świetnie harmonizuje z chłodniejszymi kolorami, tworząc efekt przyciągający uwagę, bez nadmiernego obciążenia emocjonalnego.
  • Niebieski – kolor zaufania, spokoju i profesjonalizmu. W zależności od odcienia może koić, ale też dodawać energii i zwracać na siebie uwagę. W marketingu często używany przez marki finansowe i technologiczne, ponieważ kojarzy się z niezawodnością. Niebieski w jasnych odcieniach działa uspokajająco, natomiast ciemniejsze odcienie, jak granat, wzmacniają wizerunek powagi i luksusu.
  • Zielony – kolor, który może ukoić. Odwołuje się do natury, dobrze łączy się z innymi barwami. W marketingu jest często używany przez marki ekologiczne i wellness, które promują produkty przyjazne dla środowiska lub zdrowia. Zielony wywołuje skojarzenia z harmonią i regeneracją, dzięki czemu może wspierać przekaz dotyczący dobrostanu i zrównoważonego rozwoju.
  • Fioletowy – kolor energetyczny, ale zarezerwowany bardziej dla kobiet. Kojarzy się z bogactwem, luksusem, ale też wyrafinowanym gustem. Kojarzy się z prestiżem, dlatego jest często używany w reklamach produktów premium, takich jak biżuteria, perfumy i moda. Fioletowy może także sugerować wyrafinowane i innowacyjne podejście, dzięki czemu skutecznie wspiera marki aspiracyjne.

Zasady harmonii kolorystycznej w projektowaniu reklam

Warto uwzględnić tu kolory podstawowe: czerwony, żółty, niebieski (RYB). Mieszając je ze sobą możemy uzyskać różne inne barwy i ich odcienie. Mamy jeszcze cyjan, magenta i żółty (CMY) oraz czerwony, zielony i niebieski (RGB). Na podstawie tych modeli kolorystycznych możemy uzyskać harmonizujące ze sobą odcienie.

Schematy kolorystyczne: analogiczne, triadyczne, uzupełniające

Schemat analogiczny obejmuje te kolory w kole, które ze sobą sąsiadują na przykład czerwony i pomarańczowy. Schemat triadyczny jest o wiele bardziej odważny, bo wybiera trzy kolory równomiernie rozmieszczone względem siebie (na przykład żółty, niebieski i czerwony). Jeżeli zaś chcesz znaleźć harmonię, warto wykorzystywać kolory uzupełniające, które najczęściej są dla siebie przeciwstawne, na przykład czerwony i zielony. Triadyczne zestawienia, jak np. żółty, niebieski i czerwony, pozwalają uzyskać odważny, ale zrównoważony efekt, który przyciąga uwagę, zachowując estetykę.

Kolory w praktyce – dobór kolorów do kampanii reklamowych

Dobór kolorów w reklamie można oprzeć właśnie na teorii barw i kole, ale to nie jedyny wyznacznik. Bardzo często podstawą będzie kolorystyka zastosowana w identyfikacji wizualnej, a więc w logo marki. Wiele zależy również od branży. Przykładowo: przemysł spożywczy, na przykład markety, będą korzystały z bardzo kontrastujących schematów triadycznych. Z kolei branże usługowe (na przykład salony SPA) będą korzystać ze spokojniejszych schematów analogicznych. Z kolei kampanie Allegro używają kontrastujących pomarańczowych akcentów, by podkreślić dynamiczność i energię zakupów online.

Najlepiej zilustrują to przykłady zastosowania kolorów w znanych kampaniach.

  • Media ekspert (kampania „Włączamy niskie ceny“) wykorzystuje w swoich kampaniach kolor żółty (energia, radość, pozytywność) z czernią, która mocno przykuwa uwagę, ale też podbija moc żółci. W ten sposób reklama jest krzykliwa, ale jednak przyjemna w odbiorze.
  • Allegro w swoich kampaniach sprzedażowych („Jak coś się zaczyna, to Allegro“) bazuje na kolorach wyrazistych, mocno kontrastujących: pomarańczu (kolor z logotypu), czerni i bieli. Trzeba przyznać, że to zestawienie jest dla marki niezwykle charakterystyczne.
  • W kampanii #BeYourOwnBoss marka odzieżowa BOSS postawiła dwa lata temu na barwy ciepłe, ale też bardzo stonowane (brązy, beże z nutą czerni i bieli). W ten sposób nawiązała do klasyki (kolorów ziemi, skóry naturalnej), elegancji i jakości, łącząc to jednocześnie z czymś na luzie, a więc z casualowymi stylizacjami.

Projektowanie reklam z myślą o emocjach i decyzjach konsumentów

Reasumując: dobór kolorów w reklamie może mieć duży wpływ na zachowania zakupowe klientów. Barwy ciepłe będą kojarzyć się z atrakcyjnymi cenami, nową ofertą, dynamiką zakupów. Kolory zimne podkreślą jakość i profesjonalizm. Staranne zestawienie tych elementów pozwala na stworzenie kampanii, które skutecznie angażują i wpływają na decyzje konsumenckie, dlatego warto pamiętać, że paletę ciepłą i zimną można z powodzeniem łączyć, jak robi na przykład marka IKEA (kolory marki to żółty i niebieski).

Źródła

  1. Barbara Koltuska-Haskin, How Colors Affect Brain Functioning, https://www.psychologytoday.com/intl/blog/how-my-brain-works/202301/how-colors-affect-brain-functioning, dostęp online: 14.10.2024. ↩︎
  2. Dzulkifli MA, Mustafar MF. The influence of colour on memory performance: a review. Malays J Med Sci. 2013 Mar;20(2):3-9. PMID: 23983571; PMCID: PMC3743993. ↩︎
  3. Rathee, Rupa & Rajain, Pallavi. (2019). Role Colour Plays in Influencing Consumer Behaviour. International Research Journal of Business Studies. 12. 209-222. 10.21632/irjbs.12.3.209-222. ↩︎
Podziel się tym materiałem:

Rozpoczęcie współpracy

Pamiętaj!

Pracujemy od 800 do 1600.
Jeżeli potrzebujesz przyspieszyć proces weryfikacji, skontaktuj się z nami.

Zamów

Pamiętaj!

Pracujemy od 800 do 1600. Jeżeli piszesz do nas po godz. 1600 lub w weekend odpowiemy w pierwszej kolejności, w następny dzień roboczy.

Siła przyciągania

Co powoduje, że magnes nie spadnie z pojazdu nawet przy prędkości 160 km/h?

Przede wszystkim, odpowiadają za to 2 parametry:

  • brak „dziur” magnetycznych w strukturze magnesu,
  • jednostronny wielopolowy typ namagnesowania.

Dzięki temu magnes trzyma się idealnie na każdym centymetrze powierzchni, zapewniając pełne połączenie z karoserią samochodu.

Dodatkowo nasze magnesy są:

  • elastyczne w szerokim zakresie temperatur tj. od –40°C do +71°C .
  • plastyczne mogą być skręcane i wyginane bez starty wysokiego poziomu energii magnetycznej (pola ferromagnetycznego)

Rodzaje naklejek

Naklejki dzielimy obecnie na 3 grupy – kliknij aby rozwinąć

  • 0 – 2 lat. odporności
  • gładkie powierzchnie
  • do wewnątrz
  • wiele rodzajów materiałów
  • odporność wydruku na:
    • wodę / deszcz
  • 5 – 10 lat. odporności
  • zakrzywione powierzchnie
  • na zewnątrz
  • mocny klej
  • odporność wydruku na:
    • UV
    • wodę / deszcz
    • skrajne temperatury
    • zarysowania

To produkty o specjalnych właściwościach. Odznaczają się często:

  • bardzo silnym klejem,
  • odpornością na zdzieranie i uszkodzenia mechaniczne,
  • długą trwałością nawet 10 lat
  • kleją się na trudne nie równe, chropowate podłoża

Odporność

Ikony prezentują na jakie warunki dany produkt jest odporny:
  • – promieniowanie słoneczne UV
  • – deszcz / wodę
  • – ujemne temperatury
  • – wysokie temp. pow. 40° C
  • – wiatr w tym wichury
  • – błoto, plamy, przebarwienia
  • – trudno niepalne

Laminat UV 2

To specjalna dodatkowa folia lub płyn (dotyczy banerów) pokrywająca materiał z wydrukiem zawierająca filtry: UVA i UVB

Folia (*płyn) chroni wydruk przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym, które dociera do ziemi, zapobiegając m.in:

  • płowieniu kolorów
  • pękaniem folii
  • porysowaniu wydruku
  • nadmiernemu brudzeniu

Dodatkowo

  • uwydatnia kolory
  • przedłuża trwałość wydruku
  • zabezpiecza przed uszkodzeniami fizycznymi
  • usztywnia wydruk
  • pozwala myć wydruk

Szybka wycena

W odpowiedzi otrzymasz od nas ofertę z wariantami wydruku, po akceptacji rozpoczniemy realizację wydruku / projeku.

Formatki lub zestawy

Dajemy Ci wybór w jaki sposób ma być przygotowany Twój wydruk, do wyboru masz:

rulon / gilza

to standardowy wydruk, który nawijany jest na kartonową belkę (gilzę) i tak jest do Ciebie wysłany.

to wydruk, który zostanie pocięty na wskazane wielkości np. 40x40cm lub 100x100cm. Ty wybierasz, każdą naklejkę możemy wyciąć osobno wg wskazanego przez siebie wymiaru.

to wydruk, który zostanie przygotowany do wysyłki jako zestaw wg wytycznych.

Przykład:

Drukujesz 10 rodzajów naklejek w ilości 300 szt. ale chcesz aby podzielić je na 30 zestawów, a następnie każdą paczkę wysłać indywidualnie bezpośrednio od nas do swoich klientów.

Wszystkie paczki możemy nadać jako no-name czyli bez żadnych naszych danych na opakowaniu czy środku paczki.

Czas wydruku

To czas jaki potrzebujemy na realizację twojego zamówienia, przykład:

wydruk w 3-5 dni
(możliwy ekspres w 24h)

oznacza, że przygotowanie do wysyłki Twojego zamówienia zajmie nam min. 3 dni, jednak nie dłużej niż 5 dni roboczych.

Jeżeli w nawiasie pojawia się dodatkowa informacja np. ekspres w 24h – oznacza to możliwość wykonania zlecenia w trybie 24h.

O szczegóły wydruku ekspres w 24h najlepiej dopytać dział handlowy w zakładce kontakt ze względu na rodzaj produktu i jego dostępności.

Trwałość

To czas jaki naklejki będą się prezentować idealnie, przykład:

min. 2 lata trwałości
(+ 1 rok z laminatem)

Jeżeli w nawiasie pojawia się dodatkowa informacja np. możliwość zastosowania laminatu, trwałość sumuje się i w tym przypadku wyniesie min. 3 lata jeżeli wybierzesz wersję z laminatem.

Szybka wycena

W odpowiedzi otrzymasz od nas ofertę z wariantami wydruku, po akceptacji rozpoczniemy realizację wydruku / projeku.