Rodzajów naklejek wykorzystywanych w merchandisingu jest tak wiele, że nikogo nie powinno dziwić ich różnorodne zastosowanie. Z ich pomocą możesz wyróżnić poszczególne produkty, oznaczyć promocje, a nawet ułatwić poruszanie się po sklepie i znalezienie poszukiwanych artykułów. Przy odrobinie umiejętności takie działania przełożą się nie tylko na przyjemną atmosferę w lokalu, ale i wymierne zwiększenie sprzedaży.
Naklejki jako narzędzie merchandisingowe – jak mądrze je wykorzystać?
Merchandising to cała masa różnych działań, które łączy jeden wspólny cel – zwiększenie sprzedaży w sklepach. Ważnych jest bardzo wiele elementów, personalizacja przestrzeni sklepowej, stworzenie przyjemnej atmosfery wewnątrz, materiały POS, przemyślana ekspozycja produktów, czy nawet ich opakowania. Skuteczny merchandising w sklepach stacjonarnych przynosi wymierne efekty, większe zainteresowanie klientów, wydłużony czas, jaki spędzają oni na miejscu i więcej sprzedawanych produktów.
W kreatywnym merchandisingu możesz wykorzystać wiele różnych materiałów i narzędzi, w tym naklejki na zamówienie. Do wyboru masz wiele rodzajów, w tym między innymi naklejki ścienne, naklejki podłogowe, a nawet naklejki 3D. Naklejki w merchandisingu mogą pełnić różną rolę, w tym informacyjną, nawigacyjną, a także ozdobną. Mogą one być funkcjonalną formą oznaczenia sklepu, jak i sposobem na wyróżnienie poszczególnych produktów czy ciekawe zaaranżowanie ekspozycji.

Jak projektować naklejki, aby przyciągały uwagę klientów?
Naklejki na zamówienie są zawsze wykonywane zgodnie z indywidualnym projektem. Taki projekt możesz przygotować samodzielnie i przesłać w odpowiednim formacie do wydruku. Pamiętaj, że projektowanie naklejek reklamowych możesz też zlecić profesjonalistom, przekazując wszystkie istotne wytyczne, a później akceptując ostateczną wersję projektu przed jego realizacją.
Na co warto zwrócić uwagę, projektując naklejki do własnej przestrzeni sklepowej?
- Dopasowanie designu naklejek do identyfikacji wizualnej marki, używanych przez nią kolorów, stylu, logo i aranżacji, w której mają się znaleźć dla uzyskania efektu jak największej spójności.
- Przejrzysty przekaz ważnych informacji, czytelna czcionka, odpowiedni rozmiar i ustawienie tekstu, a także zrozumiale sformułowane zdania.
- Podkreślenie tego, co najważniejsze – jeśli naklejka ma informować na przykład o promocji, nie wahaj się wybrać dużej czcionki i zwracających na siebie uwagę kolorów!
- Rozmiar naklejki dostosowany do planowanego przeznaczenia, pasujący idealnie na przykład na małe etykiety produktów czy szerokie sklepowe witryny.
- Aktualne trendy wśród naklejek pokażą Ci, jakie projekty zyskują zainteresowanie klientów i są uważane za skuteczne pod kątem merchandisingu. Nie musisz kierować się nimi bezgranicznie, za to możesz potraktować je jako inspirację.
10 kreatywnych sposobów wykorzystania naklejek w merchandisingu
Kreatywne wykorzystanie naklejek w merchandisingu nie ogranicza się jedynie do prostych dekoracji. To niejednokrotnie pomysłowa forma wzbogacenia przestrzeni sklepowej o dodatki, które pomogą klientowi odnaleźć to, czego potrzebuje, zachęcą go do zakupu, w tym także produktów dodatkowych i wpłyną na jego doświadczenia. Szukasz inspiracji? Oto 10 kreatywnych sposobów na wykorzystanie naklejek, które możesz wdrożyć we własnym sklepie!
1. Naklejki podłogowe – kierowanie ruchem klientów
Naklejki podłogowe w merchandisingu mogą być formą ozdoby lokalu, ale i nawigacji pomiędzy sklepowymi regałami. Zwłaszcza w dużych sklepach przydadzą się strzałki nawigujące, najlepiej z krótkimi opisami produktów, które można znaleźć w danej strefie. Tego typu strzałki mogą wskazywać także kierunek kolejki, drogę do przymierzalni, kas albo regału z promocjami.

2. Naklejki na witryny – przyciąganie uwagi przechodniów
Chcesz zwrócić uwagę potencjalnego klienta, który mija Twój sklep? Wykorzystaj naklejki na witryny i z ich pomocą wyróżnij swój lokal wśród okolicznych punktów. Mogą się na nich znaleźć dekoracyjne grafiki, logo Twojej marki, a także informacje tekstowe, w tym na przykład odnoszące się do regularnych promocji. W niektórych przypadkach tego typu naklejki, zwłaszcza duże projekty, mogą pomóc Ci odmienić wygląd wejścia do sklepu.

3. Naklejki na produkty – zwiększenie atrakcyjności towarów
Naklejki w merchandisingu możesz wykorzystać nie tylko w przestrzeni sklepowej, ale i bezpośrednio na produktach. To w ten sposób szybko i łatwo oznaczysz towar promocyjny, a także naniesiesz na swoje produkty informację o gwarancji jakości czy nawet ich ręcznym wykonaniu. Naklejki na produkty są estetycznym uzupełnieniem etykiet, które przyciągają uwagę znacznie bardziej niż drobny tekst znajdujący się na odwrocie.

4. Naklejki magnetyczne – elastyczność w promocjach
Dziś w promocji jest jeden produkt, a za kilka dni promocyjna cena może dotyczyć czegoś zupełnie innego. Szukasz oznaczeń, które można łatwo dostosować do zmieniającej się oferty? Wybierz naklejki magnetyczne przywierające do metalowych elementów regałów. Kiedy promocja się zmieni, wystarczy przenieść je w inne miejsce. Pamiętaj, że żeby móc wykorzystać je ponownie, nie powinny pojawiać się na nich informacje odnoszące się do konkretnych produktów.

5. Naklejki 3D – efektowne wyróżnienie produktów
Jak efektownie wyróżnić ważny produkt? Możesz wykorzystać do tego wypukłe naklejki 3D, które elegancko się prezentują, są trwałe i stają się nie tylko oznaczeniem, ale i dekoracją. Wśród wypukłych naklejek szczególnym zainteresowaniem cieszą się projekty z logo marki pozwalające nanieść je na produkty w estetyczny sposób. Co więcej, odporna technologia druku naklejek 3D sprawia, że mogą one być używane nawet na produktach o przeznaczeniu zewnętrznym.

6. Naklejki na regały – organizacja przestrzeni sklepowej
Niezależnie od tego, co dokładnie sprzedajesz, uporządkowanie towaru i ustalenie miejsca dla każdego produktu jest ważne dla utrzymania porządku i intuicyjnej nawigacji po sklepie. W oznaczeniu konkretnych stref pomóc Ci mogą naklejki na regały. Sprawdzą się one zarówno na regałach z artykułami spożywczymi, jak i na przykład w księgarni, gdzie będą wyznaczać poszczególne gatunki literackie dostępne na półkach.

7. Naklejki z informacjami o promocjach – zwiększenie sprzedaży
Często zdarza się, że klienci nie korzystają z promocji, bo zwyczajnie o nich nie wiedzą. Postaw na skuteczną informację i dotarcie do jak najszerszego grona klientów. Zaprojektuj widoczne z daleka naklejki promocyjne, najlepiej w zwracających na siebie uwagę kolorach i z dużą wyraźną czcionką. Możesz dodać do nich logo swojej marki lub inny element identyfikacji wizualnej firmy, by nieco je spersonalizować.

8. Naklejki na koszyki i wózki sklepowe – dodatkowa reklama
A gdyby tak wykorzystać naklejki w merchandisingu jako dodatkową reklamę umieszczaną na elementach użytkowych? Właśnie taką rolę będą pełnić naklejki na koszyki sklepowe, gdzie mogą one skutecznie wyróżnić Twoją markę, nawet jeśli nie jest jedyną dostępną w ofercie. Na koszykach i wózkach możesz umieszczać także naklejki z informacjami o aktualnych promocjach, zwiększając w ten sposób zainteresowanie. W tym miejscu na pewno nie pozostaną one niezauważone – w końcu koszyk to pierwsze, po co sięga klient, gdy wchodzi do sklepu.

9. Naklejki na lusterka w przymierzalniach – zachęta do zakupu
Jak wykorzystać naklejki w butikach? Na przykład przyklejając je na lustra w przymierzalniach, gdzie klienci będą mieć czas na zapoznanie się z nimi. Kiedy przymierzą wybrane ubrania i będą oceniać ich wygląd, jednocześnie zapoznają się z naklejkami. Mogą one mieć formę dekoracji czy krótkich tekstów takich jak „wyglądasz super!” wprowadzających nieco atmosfery do wnętrza. Mogą to być także naklejki informujące o promocjach czy przejrzystych zasadach zwrotu.

10. Naklejki na podłogę w strefach kasowych – ostatnia szansa na zakup
W strefach kasowych często umieszcza się produkty, na które klient może zdecydować się w ostatniej chwili, oczekując na swoją kolej przy kasie i zmierzając do wyjścia. Naklejki w strefach kasowych mogą pomóc Ci oznaczyć te towary, a także zachęcić klienta do uzupełnienia swoich zakupów. W tej roli dobrze sprawdzają się szczególnie naklejki podłogowe naklejane na drodze prowadzącej w stronę kas, często dodatkowo wskazujące kierunek kolejki.

Jak prawidłowo naklejać naklejki, aby były trwałe i estetyczne?
Trwałość i piękny wygląd naklejek zależy nie tylko od ich projektu i wykonania, ale także odpowiedniej aplikacji. Nie spiesz się i podejdź do tego starannie, a uzyskasz estetyczny efekt w postaci naklejek odpornych na wiele czynników. Podczas klejenia pamiętaj przede wszystkim o:
- właściwym przygotowaniu powierzchni, jej odtłuszczeniu, oczyszczeniu ze wszelkich zanieczyszczeń i osuszeniu;
- odpowiedniej temperaturze otoczenia – zalecana jest temperatura pokojowa, ponieważ skrajne temperatury mogą osłabić przyczepność kleju;
- wyborze gładkich powierzchni – jeśli potrzebujesz naklejek na chropowate powierzchnie, co częste w przypadku modeli podłogowych, musisz wybrać odpowiedni, dostosowany do tego typu nawierzchni rodzaj folii;
- unikaniu pęcherzyków powietrza zamkniętych pod powierzchnią naklejki – naklejaj naklejkę stopniowo, dociskając ją w kierunku krawędzi z pomocą miękkiej szmatki.
Przy aplikacji niewielkich naklejek z pewnością poradzisz sobie samodzielnie, i to bez żadnych specjalistycznych przyborów ani umiejętności. Jeśli zamierzasz przykleić dużą naklejkę, może Ci się przydać pomoc drugiej osoby, by utrzymać ją w odpowiedniej pozycji podczas aplikacji. Możesz też wykorzystać do tego taśmę malarską, chwilowo przytrzymując nią naklejkę w wybranym miejscu i stopniowo zdejmując folię transferową.