Kształty, kolory i krój pisma – to przykładowe elementy, które sprawiają, że konsumenci kojarzą materiały reklamowe z konkretną marką. Aby jednak branding był skuteczny, konieczne jest wykorzystanie zróżnicowanych nośników reklamowych. W najbliższym czasie planujesz otworzyć sklep? Dowiedz się, na czym polega kompleksowa identyfikacja wizualna sklepu.
Czym jest spójna identyfikacja wizualna sklepu i dlaczego jest kluczowa?
Wykorzystane w promocji sklepu nośniki reklamowepowinny być częścią szerszego systemu identyfikacji wizualnej – czyli języka wizualnego, który jednoznacznie identyfikuje markę i komunikuje jej wartości. Zarówno wystrój sklepu, jak i użyte materiały reklamowe muszą pozostawać spójne z firmowym brandingiem – czyli wzajemnie się uzupełniać, korzystając z komplementarnych kolorów, form graficznych i typografii. Spójna i skuteczna identyfikacja wizualna sklepu:
- Zapada w pamięć. Utrwalanie świadomości marki pozwala zwiększyć jej rozpoznawalność.
- Tworzy profesjonalny wizerunek. Przekłada się to bezpośrednio na zaufanie klientów i ich decyzje zakupowe.
- Buduje lojalność. Klienci, którzy są zadowoleni z zakupów w Twoim sklepie, chętniej skorzystają z jego oferty w przyszłości.
Naklejki reklamowe – fundament wizerunku sklepu
Aby klienci mogli zrobić zakupy w sklepie, w pierwszej kolejności muszą go odnaleźć. To jednak nie wszystko – znalezienie produktu, którego poszukują, również nie powinno sprawić im trudności. I właśnie z tego powodu podstawowym nośnikiem reklamowym wykorzystywanym w identyfikacji wizualnej sklepu są różne formy oklejania: naklejki na witrynę, naklejki podłogowe i naklejki na sklepowe wyposażenie.
Naklejki na witrynę: jak przyciągnąć uwagę przechodniów?
Dzięki zastosowaniu oklejania sklep można zarówno jednoznacznie oznakować, jak i promować aktualną ofertę. Naklejki na witrynę są wykonywane z folii różnych odmian – OWV, ploterowej czy mrożonej. Identyfikacja wizualna sklepu obejmująca całą powierzchnię witryny będzie czytelna i widoczna nawet z dużej odległości.

Naklejki podłogowe: kreatywna nawigacja w sklepie
Projektowanie wnętrz sklepowych jest zagadnieniem, które obejmuje kwestie nie tylko działań marketingowych, ale również planowania układu funkcjonalnego. Ciągi komunikacyjne i strefy w sklepie można czytelnie oznaczyć, wykorzystując naklejki podłogowe. Wykonane z odpornego na ścieranie materiału naklejki ułatwią klientom nawigację po powierzchni sklepowej, dzięki czemu wzrośnie ich satysfakcja z interakcji z Twoją marką.

Naklejki na meble i sprzęty: subtelne wzmocnienie brandingu
Skuteczny branding sklepu obejmuje również naklejki o mniejszym formacie, które można umieścić na regałach, ladach chłodniczych czy systemach ekspozycyjnych. Mogą to być np. naklejki z logo czy naklejki z hasłami zachęcającymi do skorzystania z promocji. Z uwagi na dużą liczbę dostępnych rozwiązań (naklejki przezroczyste, metaliczne, magnetyczne czy holograficzne) dopasowanie rodzaju naklejki to identyfikacji wizualnej sklepu nie będzie stanowiło problemu.
Szyldy i litery przestrzenne – wizytówka Twojego sklepu
Szyldy sklepowe są nieodłącznym elementem oznakowania lokalu – identyfikacja wizualna sklepu nie byłaby bez nich możliwa. Szyld powinien być estetyczny, czytelny z daleka i spójny wizualnie z pozostałymi elementami brandingu. Przedsiębiorcy mają do wyboru wiele rodzajów szyldów, co pozwala dostosować oznakowanie zewnętrzne do branży sklepu, jego oferty oraz lokalizacji.

Rodzaje szyldów: od prostych napisów po podświetlane kasetony
Dostępne rozwiązania obejmują choćby proste tablice z nadrukiem, litery przestrzenne (litery 3D), płaskie kasetony wykonane z aluminiowej płyty kompozytowej (Dibond) czy kasetony świetlne wyposażone w oświetlenie LED. Zwłaszcza ten ostatni rodzaj kasetonu będzie dobrym wyborem, jeżeli celem właściciela sklepu jest zwrócenie uwagi przechodniów.

Kasetony reklamowe – nowoczesne i efektowne rozwiązanie
Kasetony reklamowe to nie tylko szyldy sklepowe – taki nośnik reklamowy można wykorzystać zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz sklepu, aby zakomunikować wybrane elementy oferty. Podwieszane kasetony mogą jednak pełnić funkcje nie tylko promocyjne, ale też informacyjne – za ich pomocą można oznaczyć miejsca, w których znajdują się np. kasy, toalety, przebieralnie czy strefa alkoholi.

Gdzie umieszczać szyldy dla maksymalnej widoczności?
Projekt identyfikacji wizualnej powinien uwzględniać nie tylko warstwę graficzną oznakowania, ale również to, gdzie zostanie ono umieszczone. Decydując o miejscu i sposobie montażu kasetonu, należy wziąć pod uwagę wiele czynników – to choćby:
- Rola kasetonu. Kasetony wewnętrzne mogą być mniejsze i montowane wzdłuż ciągów komunikacyjnych, podczas gdy kasetony zewnętrzne najczęściej mają duże rozmiary i są instalowane na wysokości kilku metrów.
- Warunki oświetleniowe. Lokalizację kasetonu należy dobrać również pod względem oświetlenia i w razie konieczności rozważyć zakup kasetonu podświetlanego.
- Odległość, z której kaseton ma być widoczny. Od tego zależy, jak duży powinien być kaseton i jak wysoko powinno znajdować się miejsce jego montażu.

Wnętrze sklepu – jak spójnie zidentyfikować przestrzeń?
Spójność identyfikacji wizualnej sklepu można osiągnąć na wiele sposobów – kluczem jest jednak konsekwentne stosowanie języka wizualnego, którego ramy wyznacza firmowy branding. Pomocny może być w tym dokument określany jako księga znaku, czyli zbiór reguł dotyczących zastosowania w praktyce znaku firmowego (logo) oraz uzupełniających go kolorów czy typografii.
Co ważne, identyfikacja sklepu nie może obejmować jedynie wystroju wnętrza (koloru ścian i doboru materiałów wykończeniowych) czy nośników reklamowych. Równie istotny jest wygląd nośników o funkcji czysto informacyjnej, ponieważ są one integralnym elementem brandingu lokalu.
Oznaczenia stref i działów: tablice informacyjne i menu
Dzięki temu, że oznakowanie informacyjne może przybierać wiele form i formatów, dopasowanie go do identyfikacji wizualnej nie powinno sprawiać problemu. Przedsiębiorca ma do wyboru choćby tablice wykonane z PCV lub Dibondu, plakaty i potykacze.

Systemy wystawiennicze – mobilne i stałe elementy ekspozycyjne
Reklama w punktach sprzedaży obejmuje nie tylko oznakowanie lokalu, ale również systemy wystawiennicze – czyli np. regały, witryny, lady lub stojaki. Te elementy wyposażenia sklepu również powinny wchodzić w skład brandingu lokalu.
Systemy wystawiennicze nie muszą mieć przy tym stałego charakteru. Do rzadkości nie należy wykorzystywanie przez właścicieli sklepów sezonowych, mobilnych stoisk, na których produkty są oferowane poza lokalem.
Stojaki reklamowe i witryny sklepowe oraz lady ekspozycyjne
Zarówno stojaki reklamowe, jak i lady ekspozycyjne czy witryny sklepowe można oznakować w taki sposób, aby stały się one komplementarną częścią identyfikacji wizualnej sklepu. W tym celu można wykorzystać nie tylko druk, ale też naklejki czy okleinę z folii.

Oświetlenie – podkreślenie identyfikacji wizualnej
Kolejną z wielu kwestii, jakie należy wziąć pod uwagę, tworząc identyfikację wizualną sklepu, jest oświetlenie. Za pomocą dobranego w sposób celowy oświetlenia możliwe jest zwrócenie uwagi klientów na wybrane obszary sklepu czy elementy oferty – światło w sposób naturalny przyciąga i ukierunkowuje wzrok. W połączeniu z pozostałymi elementami projektu stworzy to przyjazną przestrzeń, w której klient łatwo odnajdzie to, co zamierza zakupić.
Oświetlenie akcentujące produkty – podświetlane elementy brandingu
Oświetlenie lokalu nie sprowadza się jedynie do opraw czy systemów oświetleniowych. Podświetlone mogą zostać także nośniki reklamowe – kasetony, tablice czy litery przestrzenne. To sposób, aby zaakcentować ekspozycję wybranych produktów i przyciągnąć uwagę klientów.

Spójność na każdym kroku – od opakowań po uniformy
Spójna identyfikacja wizualna sklepu to coś więcej niż tylko szyldy, witryny lub naklejki – zadbać trzeba też o opakowania i odzież pracowników.
Torby i opakowania z logo sklepu to sposób, aby zapewnić sobie darmową reklamę. Świadomi klienci chętnie sięgają po ekologiczne i papierowe torby – w ten sposób wyrażają swoją dbałość o środowisko. Jednocześnie dla sklepu jest to dodatkowy przychód.
Równie istotne są uniformy. Powinny one być utrzymane w firmowych barwach. Ważne jest, aby na ubraniu znalazło się logo sklepu. Jednocześnie warto podkreślić, że w ten sposób pracodawca spełnia nałożony na niego obowiązek – zapewnia pracownikom odzież roboczą.

Dostępność i czytelność komunikacji wizualnej – zadbaj o każdy detal
Efektywna identyfikacja wizualna sklepu powinna nie tylko budować spójny wizerunek marki, ale również odpowiadać na potrzeby wszystkich klientów – bez względu na wiek, poziom sprawności czy orientację w przestrzeni. Właśnie dlatego tak ważna jest czytelność oznaczeń, logiczny układ komunikacji wewnętrznej i odpowiedni kontrast graficzny. Litery na tablicach informacyjnych powinny mieć odpowiednią wielkość, a kolory – wystarczający kontrast, aby były zrozumiałe także dla osób niedowidzących. Intuicyjna nawigacja (np. dzięki strzałkom na naklejkach podłogowych czy piktogramom) nie tylko poprawia komfort poruszania się po sklepie, ale także wpływa pozytywnie na ogólne doświadczenie zakupowe i skraca czas poszukiwania produktów. Pamiętajmy – dobrze zaprojektowane oznakowanie to nie tylko kwestia estetyki, ale również funkcjonalności i dostępności.
Jak zaplanować kompleksową identyfikację wizualną?
To pytanie sprowadza się do innego: od czego zacząć identyfikację? Najczęściej pierwszym krokiem jest ustalenie, jak marka ma być odbierana przez klientów. W przypadku sklepu spożywczego możliwe jest np. ukierunkowanie na cenę, jakość czy dostępność produktów rzadko spotykanych w dyskontach. Wystrój sklepu powinien wynikać z tych założeń.
Case study: przykłady doskonałej identyfikacji wizualnej
Na rynku nie brakuje sklepów, które postawiły na budowę własnej marki. I zrobiły to świetnie. Co na ich przykładzie powinna uwzględniać wzorowa identyfikacja wizualna sklepu? Elementów tworzących spójne oznakowanie jest wiele – wystarczy wymienić choćby:
- Zgodne z brandingiem oznakowanie informacyjne
- Zastosowanie spójnych z marką systemów ekspozycji
- Wykorzystanie kasetonów wewnętrznych i zewnętrznych
- Stosowanie przez pracowników jednolitego, firmowego ubioru
- Wszechstronne użycie oklejania witryn

Sklepy, które zrobiły to wzorowo
Oznakowanie sklepu to obszerne zagadnienie. Ale trzeba przyznać, że na polskim rynku firm, które doskonale sobie z nim poradziły, jest wiele. W branży spożywczej wymienić wystarczy Dino i Żabkę. Wśród sklepów ze sprzętem RTV i AGD wyróżnia się Media Markt. Również Pepco czy Zara wiedzą, jak wykorzystać identyfikację wizualną w praktyce.