Dobry plakat reklamowy – czym się wyróżnia?
Plakaty reklamowe stały się jednymi z najpopularniejszych nośników reklam zewnętrznych. Dobrze wykonane plakaty, przedstawiające ciekawą grafikę i chwytliwe hasło, mogą przyczynić się do wzrostu zainteresowania firmą i zwiększenia liczby potencjalnych klientów. Jakie jest główne zadanie plakatów reklamowych, na co zwracać uwagę, projektując plakat reklamowy i jakie cechy wyróżniają dobry nośnik reklamowy?
Rola plakatów reklamowych
Nie ulega wątpliwości, że plakaty reklamowe możemy ujrzeć dosłownie wszędzie. Nośniki reklamowe tego typu znajdują się przy drogach, na tablicach, czy słupach ogłoszeniowych, a także wewnątrz pomieszczeń. Ich głównym zadaniem jest przyciągnięcie uwagi odbiorców i zachęcenie do nawiązania kontaktu z firmą lub odwiedzenia strony internetowej. Podstawą spełniającego swoją rolę plakatu reklamowego jest jednak jego odpowiedni projekt. Odpowiedni, czyli taki, który zarówno przyciągnie uwagę osób z zewnątrz, jak i będzie dobrze wykonany.
Na co zwracać uwagę, projektując plakat reklamowy?
Przymierzając się do projektowania plakatu reklamowego, należy zacząć od podstaw, czyli od określenia grupy odbiorców. Ustalenie tzw. persony umożliwi dobór kolorów, grafik, czy rozmiaru plakatu w taki sposób, aby te jak najlepiej oddawały przekaz.
Przykładowo, jeśli na plakacie będzie znajdować się reklama osiedlowego salonu kosmetycznego, wówczas grupą docelową będą kobiety w wieku około 30 lat, które mieszkają na tym osiedlu. Znając personę, można zaprojektować reklamę, która zwróci uwagę osób z tzw. grupy docelowej. Co jeszcze należy mieć na uwadze podczas projektowania plakatu?
Wzór plakatu
Wzory plakatów reklamowych powinny być związane z firmą i kolorami przewodnimi przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że plakat reklamowy musi być zarówno czytelny, jak i zaprojektowany z nutą kreatywności. Wybierz grafikę związaną z promowanym produktem lub usługą i zaplanuj tekst, który można łatwo zapamiętać. Dzięki temu będziesz mógł liczyć na kontakt ze strony potencjalnych klientów o każdej porze dnia i nocy.
Pamiętaj, że w przypadku jednej firmy najlepiej sprawdzą się minimalizm i jedno chwytliwe hasło, zaś w drugiej konieczne będzie przekazanie większej ilości informacji o produkcie lub usłudze, aby zdobyć zainteresowanie potencjalnych klientów.
Czcionka
W projekcie plakatu reklamowego ogromne znaczenie ma również czcionka. Choć w obecnych czasach na reklamach można ujrzeć wiele czcionek o różnych rozmiarach, nie zapomnij, że reklama musi być czytelna i „przyjemna” dla oka. Zbyt duży chaos informacyjny spowoduje, że z reklamy powstanie afisz – ulotka z informacjami.
W przypadku druku wielkoformatowego zaleca się używanie większych, bezszeryfowych czcionek, zaś w przypadku mniejszych plakatów można się „pobawić” i wykorzystać więcej niż jedną czcionkę (do trzech). Pamiętaj także, aby nie umieszczać najważniejszych informacji u dołu reklamy, pisanych najmniejszą czcionką. Przygotowując projekt, miej na uwadze, co powinno być najbardziej wyróżnione na reklamie i dostosuj do tego wielkość liter.
Wielkość plakatu
Druk plakatów reklamowych wciąż się rozwija, dlatego obecne techniki pozwalają na wydrukowanie reklam o wielkim formacie. Projektując reklamę, zwróć uwagę na to, gdzie będzie ona miała się znajdować. Określenie miejsca ekspozycji pozwoli Ci dobrać odpowiedni format wydruku. Przykładowo plakaty przy drodze muszą być zdecydowanie większe niż te powieszone na słupach ogłoszeniowych, aby były widoczne i czytelne dla przejeżdżających kierowców.
Materiał
W zależności od miejsca ekspozycji, plakaty reklamowe powinny zostać wykonane z różnych materiałów. Przykładowo, plakat reklamowy umieszczony przy drodze i na dużej wysokości musi zostać wykonany ze zdecydowanie mocniejszego papieru (np. o gramaturze 200 g) niż plakat, który będzie wisiał na słupie ogłoszeniowym lub wewnątrz budynku. Znaczenie mają przede wszystkim warunki atmosferyczne – deszcz, śnieg, wiatr, a także słońce, które wpływa na blaknięcie grafik.
Ponadto pod uwagę należy wziąć także wykończenie plakatu. Do najpopularniejszych zaliczamy wykończenia matowe i błyszczące. Wykończenie matowe sprawdzi się w przypadku miejsca o dużym nasłonecznieniu – matowa struktura nie będzie odbijać światła i będzie bardziej czytelna, zaś błyszcząca lepiej sprawdzi się w przypadku mniejszych reklam.
Podsumowanie
Odpowiedni projekt reklamy to podstawa jej powodzenia. Pamiętaj, że zbyt wiele treści może odwrócić uwagę potencjalnych klientów od głównego przekazu reklamy. Zaprojektuj plakat w taki sposób, aby ten zarówno przyciągał uwagę, jak i przekazywał najważniejsze informacje dotyczące produktu lub usługi. Nie zapomnij o chwytliwym, zapadającym w pamięci haśle i danych kontaktowych, dzięki którym odbiorca będzie mógł nawiązać z Tobą kontakt.