Reklamy zewnętrzne nie ograniczają się dziś do drukowanych materiałów. Wykorzystaj banery LED w reklamie zewnętrznej i zwiększ widoczność swojej firmy nawet po zmroku. Cyfrowe technologie pozwalają na wyświetlanie dynamicznych, a nawet interaktywnych treści dla jak największej kontroli odbioru marki. To nowy rodzaj reklamy DOOH (Digital Out-of-Home) docenianej w marketingu wizualnym, która przy umiejętnym projekcie może nieść ze sobą wymierny wzrost sprzedaży.
Ewolucja reklam świetlnych – od neonów do nowoczesnych ekranów LED
Pierwsze reklamy świetlne różniły się znacznie zastosowaną w nich technologią od dzisiejszych ekranów LED. W minionym wieku miasta rozświetlały neony, lampy wypełnione gazem takim jak neon lub argon. Przez wysokie napięcie jonizowane w nich atomy gazu zderzają się z elektronami, które emitują widoczne dla ludzkiego oka fotony. Ta reakcja pozwoliła rozświetlić ulice już lata temu, jednak dziś korzysta się z niej coraz rzadziej. Reklama świetlna ewoluuje, a wraz z nią wykorzystywane technologie.
Aktualnie większość podświetlanych rodzajów reklamy zewnętrznej wykorzystuje technologię LED emitującą światło przy przepływie energii elektrycznej. Jest ona powszechnie stosowana nie tylko w reklamach świetlnych, ale i telefonach, monitorach czy ekranach telewizorów. Technologia LED w marketingu wizualnym ma wiele zalet względem tradycyjnych neonów, w tym przede wszystkim znacznie większą wydajność i bezpieczeństwo użytkowania, trwałość, interaktywność i łatwość w realizacji każdego, nawet nietypowego zlecenia.
Zalety banerów LED w porównaniu do tradycyjnych nośników reklamowych
Alternatywą dla podświetlanych banerów reklamowych LED są nie tylko neony, ale także zupełnie inne nośniki, w tym między innymi reklamy drukowane, ulotki, banery, plakaty, a nawet ogłoszenia nadawane w lokalnych mediach. Trudno porównać ze sobą tak różne formy reklamy, jednak z łatwością można zauważyć podstawowe zalety banerów LED w reklamie zewnętrznej. Wyraźnie wyróżniają lokal nawet po zmroku i zwracają na siebie uwagę klientów, którzy już są na miejscu – spacerują albo przejeżdżają przez miasto i zaledwie chwilę po zobaczeniu reklamy mogą już znajdować się w Twoim sklepie.

Ekrany reklamowe LED przyciągają wzrok przez oświetlenie i, w przeciwieństwie do materiałów drukowanych, pozwalają na przedstawienie animacji, różnego rodzaju efektów specjalnych i dynamicznych reklam w formie nagrań wideo.
Jakie technologie LED stosuje się w reklamie zewnętrznej?
Zastąpienie klasycznych neonów nowoczesnymi diodami LED to tylko jeden ważny krok w ewolucji zewnętrznych reklam świetlnych, która wciąż trwa. Wykorzystywane technologie są wciąż udoskonalane dla jak najlepszej wydajności i zjawiskowych efektów wizualnych. Zanim wykorzystasz banery LED w reklamie zewnętrznej własnej firmy, poznaj kilka podstawowych pojęć, które ułatwią Ci dobór odpowiedniej technologii świetlnej.
LED SMD i DIP – który lepszy?
Diody LED DIP (Dual In-line Package) to wydajna i powszechnie stosowana technologia istniejąca od ponad 50 lat. Tego rodzaju diody cieszą się największą popularnością, są tanie, uniwersalne i o charakterystycznym kształcie pigułki. Diody LED SMD to natomiast nieco nowsza technologia stosowana w nowszych urządzeniach. Chip SMD jest znacznie mniejszy od diody DIP, ma płaski kształt, jest wydajniejszy, pobiera mniej energii, a w dodatku może zostać wyposażony w kilka diod dla jeszcze większej jasności i możliwości zmiany kolorów.
Moduły LED i matryce diodowe
Moduł LED to zgodnie z definicją dioda zamknięta w szczelnej obudowie odporna na niesprzyjające warunki zewnętrzne. Moduły LED mogą mieć różne wymiary, ilość czy sposób rozmieszczenia diod. Z odpowiednim zapasem tego rodzaju modułów możesz budować własne kasetony reklamowe. Matryca diodowa to z założenia nieco większa konstrukcja od pojedynczego modułu. W takim układzie setek, a nawet tysięcy diod sterowanych indywidualnie zyskujesz możliwość tworzenia szczegółowego obrazu.

Transparentne ekrany LED – innowacja w reklamie witrynowej
Totalnym hitem w ostatnich miesiącach okazują się transparentne ekrany LED w reklamie witrynowej. W takiej konstrukcji diody LED rzucają światło na transparentne szkło, tworząc efekt przejrzystego obrazu doskonale współgrającego z otoczeniem. To nie tylko sposób na ciekawą i skuteczną reklamę świetlną, ale także przygotowanie wirtualnej prezentacji wyświetlanej w czasie rzeczywistym i nakładanej na realny produkt.
Banery LED z efektem 3D – jak działają?
Jak wyróżnić banery świetlne w mieście pełnym tego typu reklam? Na przykład przez zastosowanie technologii 3D dla głębi realistycznego obrazu. Zaawansowana technologia wyświetlania sprawia, że obrazy wyglądają jak żywe i wydają się „wychodzić” poza przestrzeń reklamową. Trudno o efekt, który mocniej przyciągnie uwagę przechodniów, i to nawet pośród całej masy kolorowych billboardów.

Gdzie warto stosować banery LED w przestrzeni miejskiej?
Skuteczna reklama świetlna musi zostać umieszczona w odpowiednim miejscu. Ważne, by odpowiednio się prezentowała, współgrała z otoczeniem, a przede wszystkim zwracała na siebie uwagę jak największej liczby potencjalnych klientów. Banery LED w reklamie zewnętrznej mogą znaleźć swoje zastosowanie na budynkach, przy drogach, w galeriach i nie tylko.
Reklama na budynkach – fasady, dachy, witryny sklepowe
Reklama LED na budynkach to łatwy sposób na wpisanie jej w przestrzeń miejską. Pamiętaj, że reklama na budynku może zawisnąć nie tylko na jego zewnętrznej ścianie – wiele z nich montuje się między innymi na dachach czy w szklanych witrynach. Ważne, by była ona jak najlepiej widoczna dla przechodniów. Montaż tego typu reklamy na własnym budynku czy ścianach zewnętrznych lokalu zwykle nie wymaga dodatkowych pozwoleń. Bywa on również możliwy na budynkach użyteczności publicznej i prywatnych lokalach innych właścicieli, choć może wiązać się z dodatkowym kosztem wynajmu przestrzeni reklamowej.

Reklama LED w galeriach handlowych i centrach rozrywki
Reklama citylight czy różnego rodzaju banery reklamowe znajdują swoje zastosowanie nie tylko na świeżym powietrzu. Często wykorzystuje się je także w galeriach handlowych, różnego rodzaju centrach, parkach rozrywki czy budynkach miejskich gromadzących duże ilości ludzi jak dworce, zwłaszcza jeśli Twój sklep znajduje się w pobliżu. Takie miejsca każdego dnia odwiedza masa różnych ludzi, spośród których na pewno znajdzie się kilku zainteresowanych Twoją ofertą.

Banery LED na targach i eventach – mobilne rozwiązania reklamowe
Nie wszystkie ekrany reklamowe LED są wielkie i montowane na stałe. Technologia LED pozwala na małe rozmiary diod, dzięki czemu nic nie stoi na przeszkodzie, by stworzyć mobilne formy reklamy świetlnej. Ekrany i banery, a zwłaszcza wyświetlane na nich prezentacje mogą pomóc Ci skutecznie wyróżnić swoją markę na różnego rodzaju wydarzeniach branżowych i lokalnych eventach.
Digital Out-of-Home (DOOH) – dynamiczna reklama w przestrzeni publicznej
Tradycyjne nośniki reklamy takie jak plakaty czy billboardy reklamowe określa się mianem OOH (Out-of-Home) wspólnym dla wszystkich materiałów zewnętrznych. Nowe technologie dały początek nowej grupie, w której łączy się tradycyjne zastosowanie reklamy zewnętrznej z możliwościami cyfrowymi. Reklama DOOH (Digital Out-of-Home) to dynamiczne materiały na nośnikach cyfrowych, filmy wideo i treści interaktywne. Wyróżniają je nie tylko animacje, ale i możliwość aktualizacji reklamy dla jej maksymalnej personalizacji i dopasowania do odbiorcy.

Czy reklama LED podlega regulacjom prawnym?
Outdoorowa reklama LED, w tym zarówno podświetlane kasetony i ekrany, jak i litery przestrzenne 3D, to skuteczne narzędzia marketingowe, które mogą zwiększyć widoczność Twojej firmy. Przed ich montażem musisz jednak poznać podstawowe regulacje prawne, żeby nie narażać się na dodatkowe koszty i konieczność demontażu instalacji.
Reklamy świetlne w przestrzeni publicznej w zależności od miejsca ustawienia podlegają regulacjom dotyczącym:
- dróg publicznych, określając wytyczne co do banerów LED stawianych w ich pobliżu;
- ruchu drogowego, wskazując konieczność zezwolenia zarządcy dróg i określając dokładnie, w jaki sposób reklamy mogą być montowane przy drogach;
- prawa budowlanego, które dopuszcza montaż reklam świetlnych po zgłoszeniu na terenie zabudowanym i po uzyskaniu zezwolenia poza terenem zabudowanym, a także gdy reklama jest stale związana z gruntem bądź na tyle duża, że mieszcząca się w kryteriach obiektów budowlanych;
- planowania i zagospodarowania przestrzennego, warunkując miejsca lokalizacji reklam, by ograniczyć ich wpływ na estetykę krajobrazu;
- ochrony zabytków, gdy reklama będzie umieszczona na budynku wpisanym do rejestru.