Reklamy świetlne są specjalną, bardzo zróżnicowaną grupą reklam wizualnych. Mogą przyjmować przeróżne formy, kształty i rozmiary – od podświetlanych szyldów, przez kasetony świetlne, citylighty, pylony i litery przestrzenne, po neony, wyświetlacze LED i telebimy. Ogólnie można wyróżnić trzy typy reklam świetlnych:
Reklama oświetlana
Efekt świetlny w tym typie reklamy jest zapewniany przez światło dochodzące z zewnątrz, np. z halogenu czy oddzielnej lampy;
Reklama podświetlana
W jej przypadku źródło światła znajduje się w jej wnętrzu. Do podświetlenia wykorzystuje się np. świetlówki, moduły czy taśmy LED zamontowane wewnątrz przestrzennych liter czy kasetonów;
Reklama świecąca
Jest to rodzaj reklamy świetlnej, w którym samo źródło światła jest formą reklamy, np. neonowy napis, telebim, wąż świetlny, czy tablica diodowa LED (wyświetlacz graficzny).
Reklama świetlna jest obecnie uznawana przez wielu za najskuteczniejszą formę reklamy zewnętrznej – nie powinno zatem dziwić, że z różnych jej form korzysta większość firm działających w najrozmaitszych branżach. W końcu jest dobrze widoczna tak za dnia, jak i nocami.
Reklamy świetlne mogą być niezwykle szeroko wykorzystywane – typowe treści reklamowe to tylko jedna z możliwości. Można je umieszczać na budynkach lub stawiać w formie wolnostojących konstrukcji. Zarówno reklama podświetlana, jak i świecąca (np. diodowa reklama LED) może m.in. być nośnikiem informacji, wskazywać siedzibę firmy czy budować świadomość marki, promując jej wizerunek. Możliwości ogranicza właściwie tylko inwencja twórcza danego projektanta.
Reklama świetlna jest więc bardzo elastycznym narzędziem marketingowym, po które warto sięgnąć niezależnie od branży, w której działa dana firma. Efekty tej formy reklamy są zauważalne już po stosunkowo krótkim czasie od zainstalowania reklamy.