Zastosowanie druku wielkoformatowego
Niewątpliwie, druk wielkoformatowy mimo upływu lat wciąż cieszy się dużą popularnością. Przemierzając ulice, możemy zauważyć efektowne plakaty, banery reklamowe czy billboardy prezentujące konkretną firmę bądź usługę. Można więc śmiało stwierdzić, że tradycyjna forma przyciągania Klientów na trwałe wpisała się w krajobraz większych i mniejszych miast. Czym dokładnie jest druk wielkoformatowy? Gdzie wykorzystuje się wydruki wielkoformatowe? Jakie są zalety takiego rozwiązania? Przeczytaj poradnik i dowiedz się więcej!
Co to jest druk wielkoformatowy?
Słysząc pojęcie druk, w pierwszej kolejności może kojarzyć się nam to z papierem, a więc wszelkiego rodzaju dokumentami, wizytówkami, czy broszurami. Natomiast druk wielkoformatowy, jak sama nazwa wskazuje, to nowoczesna technologia umożliwiająca zadrukowanie powierzchni o dużym formacie (od 50 cm do kilku metrów). Nie ulega wątpliwości, że tego typu rozwiązanie wymaga użycia specjalistycznych urządzeń.
Druk wielkoformatowy najczęściej wykorzystuje się w celach reklamowych. Produkty mogą być wykorzystane zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynku. Do wykonania wydruku wielkoformatowego niezbędny jest odpowiedni projekt, jak i wybór odpowiedniej technologii druku. Należy podkreślić, że niezależnie od wielkości realizacji, wielkoformatowy druk pozwala na osiągnięcie najwyższej jakości materiałów.
Techniki druku wielkoformatowego
Wyróżniamy kilka rodzajów druku wielkoformatowego. Każdy z nich charakteryzuje się innymi parametrami. Aby wybrać optymalne rozwiązanie, należy dokładnie przemyśleć przeznaczenie produktu. Przede wszystkim pod uwagę należy wziąć aspekt, jakim jest lokalizacja – czy element będzie stał wewnątrz budynku, czy może na zewnątrz. Nie bez znaczenia są także oddziaływające warunki atmosferyczne.
Druk solwentowy
Wydruki solwentowe realizowane są za pomocą specjalnego plotera atramentowego, w którym wykorzystuje się pigmentowe atramenty solwentowe – powstałe na bazie rozpuszczalników organicznych.
Do zalet solwentowych wydruków wielkoformatowych zaliczyć można ich odporność na warunki atmosferyczne (łącznie z promieniowaniem UV), trwałość czy na ogół brak konieczności laminowania.
Wadą wydruków solwentowych jest ich mniejsza precyzja (niż w druku wielkoformatowym z wykorzystaniem atramentów wodnych) oraz toksyczność. Atramenty solwentowe powstają na bazie rozpuszczalników organicznych. Długotrwały kontakt z tymi związkami lub nieumiejętne obchodzenie się z nimi podczas druku może spowodować trwały uszczerbek na zdrowiu.
Druk solwentowy możemy podzielić na następujące rodzaje:
- druk mild solwentowy
- druk twardy solwentowy
- druk ekosolwentowy
Druk mild solwentowy – Mild Solvent
Technologia mild solvent to inaczej druk miękki, bardzo często nazywany precyzyjnym. Gwarantuje wydruki o rozdzielczości od 720 do 1440 dpi. Niewątpliwie pozwala on odwzorować nawet najmniejsze szczegóły. Co więcej, druk mild solvent jest odporny na działanie warunków atmosferycznych, ścieranie oraz blaknięcie, dzięki czemu może być z powodzeniem wystawiony na zewnątrz. Ten rodzaj druku sprawdzi się najlepiej, gdy produkt będzie oglądany z bardzo bliskich odległości, gdzie konieczne jest zachowanie bardzo wysokiej jakości.
Twardy druk solwentowy – Hard Solvent
Druk hard solvent, jak sama nazwa wskazuje, to twarda technika druku. Pozwala otrzymać wydruki o rozdzielczości 360-720 dpi. Ten rodzaj druku wyróżnia niebywała wytrzymałość, jak i wysoka odporność na warunki atmosferyczne, skrajnie wysoką lub niską temperaturę, wodę oraz wilgoć. Dzięki temu bez przeszkód mogą być umieszczane na zewnątrz. Najczęściej stosowany jest w reklamie zewnętrznej w formie billboardów, banerów, a także jako plandeki na samochodach średnio i wielkogabarytowych (z odpowiednim zabezpieczeniem).
Druk eko-solwentowy
W druku eko-solwentowym wykorzystywane są mniej toksyczne rozpuszczalniki, ale ma to swoje konsekwencje. Cechuje się on mniejszą odpornością na warunki zewnętrzne, promienie UV i uszkodzenia mechaniczne niż Hard Solvent. Z tego powodu wymagane jest dodatkowe zabezpieczenie wydruku w postaci folii ochronnej lub laminatu. Dodatkowo całość uszlachetniana jest lakierem błyszczącym, który dodatkowo uodparnia wydruk przed działaniem czynników atmosferycznych.
Dużą zaletą druku eko-solwentowego jest jego fotograficzna jakość. Wykorzystywane jest przez to do produkcji wielkoformatowych materiałów reklamowych, które mają być oglądane z bliskich odległości.
Druk w technice UV
Druk w technice UV, nazywany inaczej drukiem bezpośrednim, to stosunkowo nowa metoda wykorzystywana w druku cyfrowym. Polega na utwardzaniu atramentów przy pomocy promieniowania UV. Możliwe jest uzyskanie rozdzielczości od 720 do 1440 dpi. Dodatkowo mamy możliwość zabezpieczenia całego wydruku lakierem UV (błyszczącym), który uodparnia wydruk przed działaniem niekorzystnych czynników atmosferycznych. Należy podkreślić, że druk ten można wykorzystywać na sztywnym podłożu, a więc materiałach, takich jak m.in: szkło, pleksi, sklejka, drewno i tym podobne. Druk w technice UV jest odporny na czynniki zewnętrzne.
Druk lateksowy
Kolejną techniką druku wielkoformatowego jest wydruk lateksowy. W jego przypadku stosuje się atramenty w 70% składające się z wody. Pozostałą część atramentu stanowią barwione pigmentem żywice syntetyczne i rozpuszczalniki organiczne. Druk odbywa się poprzez natrysk cienkiej błonki atramentu na materiał. Pod wpływem wysokiej temperatury następuje odparowanie wody, natomiast pigment pozostaje na powierzchni. Nie ma potrzeby odparowywania pozostałych na powierzchni rozpuszczalników organicznych jak ma to miejsce w druku solwentowym.
Do zalet druku lateksowego zaliczyć można m.in. to, że daje on możliwość druku na wszelkiego rodzaju mediach – począwszy od folii, poprzez papier, a skończywszy na nośnikach powlekanych i niepowlekanych. Cechuje się wysoką trwałością i odpornością. Materiały stworzone tą techniką zachowują nasycone kolory dłużej niż tradycyjny druk ekosolwentowy, a sam proces jest nieszkodliwy dla zdrowia.
Z pomocą tej techniki możliwe jest drukowanie banerów, billboardów, plakatów, folii do oklejania pojazdów i innych materiałów reklamowych, dla których ważna jest trwałość, kolory, odporność na warunki atmosferyczne czy promieniowanie UV.
Zastosowanie druku wielkoformatowego
Druk wielkoformatowy najczęściej używany jest w celach promocji przedsiębiorstwa. Do najczęściej wykonywanych zleceń należą wielkoformatowe folie, siatki mesh, banery reklamowe, roll-upy, plakaty, bluebacki czy billboardy. Oprócz tego druk wielkoformatowe wydruki znajdują zastosowanie w budownictwie. Bardzo często projekty, tj. plany kanalizacyjne, budowy dróg, mostów czy linii wysokiego napięcia wymagają użycia druku wielkoformatowego. Technologia ta wykorzystywana jest także w przypadku nadrukowania tapet ściennych, scenografii filmowych, jak również w planach zagospodarowania przestrzennego.
Zalety druku wielkoformatowego
Druk wielkoformatowy niewątpliwie ma wiele zalet. Niekwestionowaną zaletą tego rozwiązania jest przede wszystkim skuteczna kampania reklamowa dla naszej firmy. Plakaty widoczne są z daleka, dzięki czemu każdy przechodzień z pewnością zwróci na nie uwagę. Co więcej, pozwala on na personalizację oraz dowolność w realizacji projektów. Tak, jak zostało wspomniane, wydruki są odporne na warunki atmosferyczne, ścieranie oraz wszelkie uszkodzenia. To sprawia, że mogą być eksponowane przez długi czas, przy zachowaniu świetnego wyglądu. Warto dodać, że druk wielkoformatowy eko-solwentowy, lateksowy i UV jest bezpieczny dla środowiska naturalnego. W większości rozwiązanie to okazuje się być bardzo ekonomiczne – w zależności od ilości nakładów.
Podsumowanie
Druk wielkoformatowy to niewątpliwie jedna z najbardziej tradycyjnych, a zarazem najskuteczniejszych form reklamy. Korzystają z niego w głównej mierze przedsiębiorcy i nie tylko. Nie da się ukryć, iż elementy te od wielu lat goszczą w przestrzeni miejskiej. Dzięki nowoczesnym technologiom druku możliwe jest przygotowanie wysokiej jakości projektów, które z pewnością przykują uwagę potencjalnych Klientów. Trwałość i odporność na czynniki zewnętrzne to parametry, które wyróżniają druk wielkoformatowy.
Dowiedz się więcej: Reklama zewnętrzna – Forma, rodzaj, nośniki