Choć nazwa tego nośnika treści może nie kojarzyć się zupełnie z niczym, potykacz reklamowy to konstrukcja, którą zna właściwie każdy z nas. Określa się ją także jako ekspozytor lub stojak reklamowy. Dorobiła się nawet regionalnych nazw jak kopniak czy koziołek. Pod wszystkimi tymi określeniami kryją się znane wszystkim dwie łączone ze sobą na grzbiecie tablice/płyty rozstawiane w kształt litery A lub odwróconego V.
Mogą być wykonane z różnych materiałów, np. tworzyw sztucznych, drewna czy aluminium. Popularne są również potykacze kredowe, gdyż umożliwiają łatwą zmianę prezentowanych treści reklamowych.
Można je wykorzystywać do stałej promocji jakiejś treści lub często rotujących ofert (np. w formie plakatów umieszczanych w przezroczystej obudowie). Takie stojaki reklamowe mogą mieć różne rozmiary, ale łączy je jedno – mogą być właściwie dowolnie ustawiane i przestawiane.
Treści reklamowe można umieszczać na obu tablicach – zwykle prezentuje się te same informacje na obu stronach, ale nic nie stoi na przeszkodzie użyciu ich do promocji zupełnie innych produktów/usług jednocześnie. Potykacze reklamowe cieszą się zasłużoną popularnością w wielu branżach, jednak najczęściej kojarzone są z pubami, restauracjami i innymi lokalami gastronomicznymi, przy których dumnie prezentują menu czy informują o aktualnej ofercie, promocjach lub usługach. Mimo że ich nazwa może nie brzmieć znajomo, stojaki reklamowe – obok stojaków na ulotki – są jedną z najstarszych form promocji firm i marek.
Swoją popularność zawdzięczają prostej konstrukcji, łatwej obsłudze, odporności na działanie warunków atmosferycznych i właściwie nieograniczonym możliwościom dostosowania reklam do indywidualnych potrzeb.