Artykuł

blogowy

Potrzebny czas:

6 minut
Tematy powiązane: Prawo

Ustawa krajobrazowa i jej wpływ na reklamę zewnętrzną

Nie da się ukryć, iż reklamy zewnętrzne na trwałe wpisały się w krajobraz miast oraz miasteczek. Wielkoformatowe billboardy i plakaty możemy spotkać niemal wszędzie. Najczęściej umieszczane są przy drogach publicznych o dużym natężeniu ruchu, ogrodzeniach, ścianach budynków i w wielu innych miejscach. W tym roku minie 6 lat odkąd weszła w życie ustawa krajobrazowa. Zostały w niej zawarte wszelkie zasady i warunki sytuowania reklam w przestrzeni publicznej. Niewątpliwie ma to związek z ochroną krajobrazu w Polsce. Czym dokładnie jest ustawa krajobrazowa? Jaki jest jej wpływ na reklamę zewnętrzną? Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w poniższym poradniku!

Czym jest ustawa krajobrazowa?

Pełna nazwa ustawy krajobrazowej brzmi Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu. Została ona uchwalona 24 kwietnia 2015 roku, zaś oficjalnie weszła w życie dnia 17 sierpnia 2015 roku. Ustawa ta jest skutecznym narzędziem dla gmin. Pozwala na dokładne określenie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury w przestrzeni publicznej. Odnosi się to przede wszystkim do tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ale także przydrożnych kapliczek, architektury ogrodowej, placów zabaw, obiektów rekreacyjnych i wielu innych. Ustawa krajobrazowa bez wątpienia sprzyja zachowaniu ładu i estetyki w krajobrazie wielu polskich miejscowości. Jednocześnie zapobiega bezprawnemu umieszczaniu reklam w dowolnych miejscach.

Najważniejsze cele ustawy krajobrazowej

Nadrzędnym celem ustawy krajobrazowej jest poprawa estetyki oraz zapobieganie powstawaniu chaosu w przestrzeni publicznej. Ustawa krajobrazowa to skuteczne narzędzie, które wspiera ochronę panoramy polskich miast, miasteczek oraz wsi. W głównej mierze dotyczy to urządzeń reklamowych: tablic, szyldów, billboarów, plakatów. Zbyt duży natłok reklam niewątpliwie przyczynia się do zaburzenia atrakcyjności otoczenia. Dodatkowo może wywoływać negatywne emocje oraz wpływać na jakość życia mieszkańców. Uchwała krajobrazowa zakłada likwidację wszelkich instalacji reklamowych, które mogłyby w jakimś stopniu zniweczyć ład przestrzenny.

Należy nadmienić, iż ustawa krajobrazowa dąży także do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Nieumiejętne rozstawienie tablic reklamowych znacznie utrudnia widoczność, co bezpośrednio zwiększa ryzyko niebezpieczeństw na drodze. Istotnym założeniem ustawy z dnia 24 kwietnia 2015 roku jest także utrzymanie porządku prawnego, umożliwiającego ochronę krajobrazu. Uchwały krajobrazowe mogą nakładać na reklamodawców obowiązek dostosowania istniejących obiektów do aktualnych wymogów prawnych. Przy tym należy mieć na uwadze, że krajobraz gminny stanowi dobro wspólne, dlatego też ze szczególną troską powinniśmy o niego dbać.

reklama zewnętrzna

Jak ustawa krajobrazowa wpływa na reklamę zewnętrzną?

Uchwała krajobrazowa ma ogromny wpływ na reklamę zewnętrzną. Na wstępie należy nadmienić, iż to Rada Gminy jest zobligowana do ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w przestrzeni publicznej. W odniesieniu do reklam ustawa ta może dotyczyć wielu różnych kwestii. Przy tym należy pamiętać, że każda gmina potrzebuje nieco innych rozwiązań, mających na celu zapewnienie ładu i harmonii w krajobrazie miasta bądź wsi.

Najczęściej regulacje dotyczą: wymiarów reklam, ilości szyldów możliwych do umieszczenia, miejsca montażu reklamy (dopuszczenie montażu bezpośrednio na gruncie, ogrodzeniu lub ścianie budynku), parametrów lokalizacji reklamy oraz rodzaju materiału, z jakiego mogą być wykonane tablice reklamowe. Rada Gminy może równocześnie zabronić całkowitego umieszczania tablic reklamowych, z wyjątkiem szyldów. Warto dodać, że uchwała krajobrazowa powinna uwzględniać czas dostosowania obiektów do obowiązujących warunków. Okres ten nie powinien być krótszy niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie. Regulacjom podlegają wszystkie urządzenia reklamowe, znajdujące się na terenie danej gminy.

Opłata reklamowa

Nierzadko Rada Gminy decyduje się na wprowadzenie opłat reklamowych. Opłaty te będą pobierane od właścicieli lub użytkowników nieruchomości czy też obiektów, na których usytuowane będą tablice reklamowe. Jednocześnie koszty te powinny zostać zawarte w cenie, jaką reklamodawcy muszą zapłacić właścicielowi nieruchomości. W przypadku, gdy określona nieruchomość lub obiekt stanowi współwłasność, wówczas obowiązek pokrywania kosztów spada sprawiedliwie na każdego ze współwłaścicieli. Warto zaznaczyć, że gmina nie ma bezpośredniego wpływu na wysokość stawki – musi ona dostosować się do wymogów zawartych w ustawie krajobrazowej. Opłata reklamowa składa się z opłaty stałej oraz zmiennej. Ta pierwsza nie może przekroczyć 2,50 zł dziennie. Natomiast w przypadku opłaty zmiennej ustawodawca przewidział maksymalną stawkę 0,20 zł od metra kwadratowego.

Podsumowanie

Niewątpliwie reklamy są nieodłącznym elementem codziennego życia. Podróżując do pracy, szkoły czy sklepu nietrudno zauważyć wielkoformatowe billboardy, plakaty czy banery reklamowe. Reklama zewnętrzna umożliwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Niemniej jednak ma bardzo duży wpływ na krajobraz miejski. Przed kilkoma laty w Polsce wdrożono ustawę krajobrazową. Jej realizowanie spoczywa na organach wykonawczych gminy i reguluje umieszczenie elementów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych w przestrzeni publicznej. Postępowanie zgodnie z zasadami tej ustawy pozwala utrzymać ład i porządek w krajobrazie.

Podziel się tym materiałem:

Rozpoczęcie współpracy

Pamiętaj!

Pracujemy od 800 do 1600.
Jeżeli potrzebujesz przyspieszyć proces weryfikacji, skontaktuj się z nami.

Zamów

Pamiętaj!

Pracujemy od 800 do 1600. Jeżeli piszesz do nas po godz. 1600 lub w weekend odpowiemy w pierwszej kolejności, w następny dzień roboczy.

Siła przyciągania

Co powoduje, że magnes nie spadnie z pojazdu nawet przy prędkości 160 km/h?

Przede wszystkim, odpowiadają za to 2 parametry:

  • brak „dziur” magnetycznych w strukturze magnesu,
  • jednostronny wielopolowy typ namagnesowania.

Dzięki temu magnes trzyma się idealnie na każdym centymetrze powierzchni, zapewniając pełne połączenie z karoserią samochodu.

Dodatkowo nasze magnesy są:

  • elastyczne w szerokim zakresie temperatur tj. od –40°C do +71°C .
  • plastyczne mogą być skręcane i wyginane bez starty wysokiego poziomu energii magnetycznej (pola ferromagnetycznego)

Rodzaje naklejek

Naklejki dzielimy obecnie na 3 grupy – kliknij aby rozwinąć

  • 0 – 2 lat. odporności
  • gładkie powierzchnie
  • do wewnątrz
  • wiele rodzajów materiałów
  • odporność wydruku na:
    • wodę / deszcz
  • 5 – 10 lat. odporności
  • zakrzywione powierzchnie
  • na zewnątrz
  • mocny klej
  • odporność wydruku na:
    • UV
    • wodę / deszcz
    • skrajne temperatury
    • zarysowania

To produkty o specjalnych właściwościach. Odznaczają się często:

  • bardzo silnym klejem,
  • odpornością na zdzieranie i uszkodzenia mechaniczne,
  • długą trwałością nawet 10 lat
  • kleją się na trudne nie równe, chropowate podłoża

Odporność

Ikony prezentują na jakie warunki dany produkt jest odporny:
  • – promieniowanie słoneczne UV
  • – deszcz / wodę
  • – ujemne temperatury
  • – wysokie temp. pow. 40° C
  • – wiatr w tym wichury
  • – błoto, plamy, przebarwienia
  • – trudno niepalne

Laminat UV 2

To specjalna dodatkowa folia lub płyn (dotyczy banerów) pokrywająca materiał z wydrukiem zawierająca filtry: UVA i UVB

Folia (*płyn) chroni wydruk przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym, które dociera do ziemi, zapobiegając m.in:

  • płowieniu kolorów
  • pękaniem folii
  • porysowaniu wydruku
  • nadmiernemu brudzeniu

Dodatkowo

  • uwydatnia kolory
  • przedłuża trwałość wydruku
  • zabezpiecza przed uszkodzeniami fizycznymi
  • usztywnia wydruk
  • pozwala myć wydruk

Szybka wycena

W odpowiedzi otrzymasz od nas ofertę z wariantami wydruku, po akceptacji rozpoczniemy realizację wydruku / projeku.

Formatki lub zestawy

Dajemy Ci wybór w jaki sposób ma być przygotowany Twój wydruk, do wyboru masz:

rulon / gilza

to standardowy wydruk, który nawijany jest na kartonową belkę (gilzę) i tak jest do Ciebie wysłany.

to wydruk, który zostanie pocięty na wskazane wielkości np. 40x40cm lub 100x100cm. Ty wybierasz, każdą naklejkę możemy wyciąć osobno wg wskazanego przez siebie wymiaru.

to wydruk, który zostanie przygotowany do wysyłki jako zestaw wg wytycznych.

Przykład:

Drukujesz 10 rodzajów naklejek w ilości 300 szt. ale chcesz aby podzielić je na 30 zestawów, a następnie każdą paczkę wysłać indywidualnie bezpośrednio od nas do swoich klientów.

Wszystkie paczki możemy nadać jako no-name czyli bez żadnych naszych danych na opakowaniu czy środku paczki.

Czas wydruku

To czas jaki potrzebujemy na realizację twojego zamówienia, przykład:

wydruk w 3-5 dni
(możliwy ekspres w 24h)

oznacza, że przygotowanie do wysyłki Twojego zamówienia zajmie nam min. 3 dni, jednak nie dłużej niż 5 dni roboczych.

Jeżeli w nawiasie pojawia się dodatkowa informacja np. ekspres w 24h – oznacza to możliwość wykonania zlecenia w trybie 24h.

O szczegóły wydruku ekspres w 24h najlepiej dopytać dział handlowy w zakładce kontakt ze względu na rodzaj produktu i jego dostępności.

Trwałość

To czas jaki naklejki będą się prezentować idealnie, przykład:

min. 2 lata trwałości
(+ 1 rok z laminatem)

Jeżeli w nawiasie pojawia się dodatkowa informacja np. możliwość zastosowania laminatu, trwałość sumuje się i w tym przypadku wyniesie min. 3 lata jeżeli wybierzesz wersję z laminatem.

Szybka wycena

W odpowiedzi otrzymasz od nas ofertę z wariantami wydruku, po akceptacji rozpoczniemy realizację wydruku / projeku.